Robert Elswitin kuvaajan ura on täynnä upeita näyttöjä kruununaan There Will Be Blood (2007). Viime vuosikymmenen parhaimpiin amerikkalaisfilmeihin kuuluva järeä yhteiskuntakriittinen draama toi hänelle Oscarin.
Elswitin nimi alkuteksteissä on hyvä merkki: odotettavissa on taiten luotua visuaalista maisemaa urbaaneissa puitteissa. Elswitin kamera linjaa mallikkaasti henkilökuvauksen painotukset ja tarinan psykososiaaliset ulottuvuudet.
Nightcrawler on perimmäisestä synkkyydestään hyvin maalauksellinen elokuva. Se muistuttaa vivahteikkaasti siitä, miten valojen sytyttyä suurkaupunki on paljolti toinen maailma kuin päivänvalossa. Tässä mielessä rinnastus Scorsese-filmiin Taksikuski (1976) on paikallaan.
Rinnastus Scorsesen Taksikuskiin on paikallaan.
Tarinan ytimen puolesta läheisempi sukulaisfilmi on tuore trilleri Gone Girl (2014): molemmissa tärkeä osa on medialla.
Kun mukaan otetaan päähenkilön hahmo epäeettisenä toimijana, niin seuraa tekee kotimainen tehopakkaus Kun taivas putoaa… (1972). Elokuva kiteyttää muistettavasti vähemmän kunniallisen tien menestykseen.
Matelija yössä
Tapahtuma-aika on useimmiten yö, joten pääosaa esittävän Jake Gyllenhaalin silmät saavat tyylikkäissä valaistusratkaisuissa erikoiskäsittelyn.
Gyllenhaal tekee eleettömyydessään erinomaisen, kylmäävää määrätietoisuutta huokuvan roolityön. Katsoja kohtaa Los Angelesin yössä matelijan, jolla on kyky purra myrkyllisesti ja kuristaa kuolettavasti.
”Yömatelija” etsii työpaikkaa ensin huonolla menestyksellä. Sitten sattuma ojentaa auttavan kätensä ja pian tyypin käsissä on videokamera. Ei muuta kuin sen kanssa sopivalle onnettomuuspaikalle, joka löytyy poliisiradiota kuuntelemalla.
Työllistymisen takaa kaupallinen tv-kanava. Sen ohjelmistoprofiilissa markkina-ajattelu on tarkoin harkittu: mitä enemmän uutismateriaalissa on verta ja se koskettaa keskiluokan asuinalueita, sen parempi.
Vakuuttava debyytti
Elswitin kuvauksen ja Gyllenhaalin roolisuorituksen tasolle nousee Dan Gilroyn osuus. Hän on aiemmin työstänyt nasevan alkuperäiskäsikirjoituksen mainioon jännitysdraamaan Rahantekijä (2005). Siinä panevat parastaan Al Pacino, Matthew McConaughey ja Gilroyn vaimo, myös tässä naispääosassa nähtävä Rene Russo.
Nightcrawler on 55-vuotiaalta Gilroylta vakuuttava debyyttiohjaus. Hänen alkuperäiskässärissään on näkemyksellisyyttä, jäntevyyttä ja satiirista potkua, ohjauksessa silmää sekä laajemmille kaarille että yksityiskohdille.
Gyllenhaalin ja Russon väliset kohtaukset havainnollistavat, miten Gilroy on myös pätevä henkilöohjaaja. Kun näillä eväillä mennään, niin ensi-iltansa saa yksi vuoden parhaista jenkkileffoista.
Linjakkaan trillerin juonikuvio tihentyy loppua kohti. Päähenkilön siirrot yrittäjän uralla ovat alkupuolella nyrkkeilytermein ilmaistuna lämmittelymatseja. Pääotteluna nähdään pikku hiljaa yhä jännittävämmäksi käyvä ja lopulta järeästi huipentuva pitkä jakso. Siinä kuvaan astuvat sekä kovan luokan rikolliset että poliisi.
NIGHTCRAWLER (Yhdysvallat 2014). Käsikirjoitus ja ohjaus: Dan Gilroy. Kuvaus: Robert Elswit. Musiikki: James Newton Howard. Pääosissa: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton.