Dubain kansainväliset elokuvajuhlat DIFF
Järjestettiin nyt kahdeksannen kerran.
171 elokuvaa 56 maasta. Kilpailusarjat keskittyvät arabimaihin, Aasiaan ja Afrikkaan.
Kattaa laajasti eri lajit kaupallisista megatuotoksista dokumentteihin ja lyhytelokuvaan.
Kirjoittaja oli jäsenenä elokuva-arvostelijoiden maailmanjärjestö Fiprescin asettamassa arabimaiden dokumenttien kriitikkotuomaristossa.
Arabikevät Helsingissä
Helsingin dokumenttielokuvafestivaali Docpoint esittää 24–29.1. kiinnostavan sarjan arabimaista kertovia dokumentteja.
Useimmat elokuvista on tuotettu muualla kuin arabimaissa, mutta arabitekijöidenkin elokuvia on mukana.
Kairolaisen Amal Ramsiksen Forbidden (Kielletty) antaa vallankumoukselle taustan kysymällä kansalaisilta, mikä kaikki oli kiellettyä.Italialaisen Stefano Savonan Tahrir – Liberation Square (Tahrir – vapautuksen aukio) kuvaa vallankumouksen tapahtumia Kairossa.
Aluksi vain dokumentoin tapahtumia, sanoo egyptiläinen elokuvaohjaaja Ahmed Rashwan.
– Mutta sitten päätin tehdä elokuvan, ihmisen elämän aikana sattuu kuitenkin korkeintaan yksi vallankumous. Olin mielenosoituksissa kuten muutkin, erona oli vain se, että minulla oli kamera.
Rashwanin Egyptin vallankumousta käsittelevä dokumenttielokuva Born on the 25th of January (Syntynyt 25. tammikuuta) sai ensi-iltansa joulukuussa Dubain elokuvajuhlilla. Hän kuvasi Kairon Tahrir-aukion mielenosoituksia ja kuuli kansan näkemyksiä. Kuvaamastaan 70 tunnin aineistosta hän koosti 80 minuutin elokuvan.
– Elokuva on työkaluni, esitän näkemykseni sen avulla. On tärkeää, että ohjaajat maan sisältäkin tekevät dokumentteja, eivät vain ulkomaalaiset. Se on eri asia. Lapsillenikin on tärkeää nähdä kymmenen vuoden päästä tällainen elokuva.
Born on the 25th of January tallentaa tunnelmia Tahririn aukiolla ja muualla Kairossa mielenosoitusten aikaan. Ihmiset tungeksivat kameran eteen, kaikilla on sanottavaa.
– Vain pari kuukautta aikaisemmin kukaan eivät uskaltanut puhua ja olla kuvattavana, vallankumouksen aikana kaikki taas halusivat kertoa kameralle ja näyttää mielenosoituskylttejään. Nyt he näkivät ensimmäistä kertaa itsensä ja sanomansa väärentämättömänä televisiossa ja elokuvissa.
– Jotain muuttui, kansa otti askeleen tulevaisuuteen. Pelko on poissa. Elokuvassani vanha nainen sanoo nuorelle naiselle kuinka tämän sukupolvi on poistanut pelon. Pidän kovin tästä kohtauksesta.
Puoli vallankumousta
Tunisialaisohjaaja Mourad Ben Cheikhin Dubain elokuvajuhlilla myös nähty No More Fear (Ei enää pelkoa) on tuore kuvaus Tunisian vallankumouksesta. Elokuva ehdittiin jo nähdä Helsingissäkin Lens Politica -festivaalilla marraskuussa.
Elokuva seuraa vallankumousta eri ihmisten silmin. Kansainvälisestikin tunnetuksi noussut A Tunisian Girl -blogin pitäjä Lina Ben Mhenni kiertää mielenosoituksissa tallentamassa tunnelmia ja ihmisoikeusjuristi Radhia Nasraoui kertoo kokemuksistaan.
Hänen miehensä Hamma Hammami on tiukan linjan leninistisen kommunistipuolueen johtaja, jonka vallankumous vapautti. Hän kertoo vankeuskokemuksistaan ja siitä, millaista oli elää jatkuvan valvonnan alla.
Kaikkien sanoma on sama: pelko on poissa. Se on suurin voitto ja kaikki muu seuraa siitä.
– Ikkuna, joka minun oli avattava ymmärtääkseni Tunisian tapahtumia, oli pelon ikkuna. Kumous käynnistyi sillä hetkellä kun tunisialaiset lopettivat pelkäämisen, sanoo ohjaaja Ben Cheikh Dubain elokuvajuhlilla.
Arabimaiden uusista dokumenttielokuvista kerrottiin laajasta perjantaina 20. tammikuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä.
Dubain kansainväliset elokuvajuhlat DIFF
Järjestettiin nyt kahdeksannen kerran.
171 elokuvaa 56 maasta. Kilpailusarjat keskittyvät arabimaihin, Aasiaan ja Afrikkaan.
Kattaa laajasti eri lajit kaupallisista megatuotoksista dokumentteihin ja lyhytelokuvaan.
Kirjoittaja oli jäsenenä elokuva-arvostelijoiden maailmanjärjestö Fiprescin asettamassa arabimaiden dokumenttien kriitikkotuomaristossa.
Arabikevät Helsingissä
Helsingin dokumenttielokuvafestivaali Docpoint esittää 24–29.1. kiinnostavan sarjan arabimaista kertovia dokumentteja.
Useimmat elokuvista on tuotettu muualla kuin arabimaissa, mutta arabitekijöidenkin elokuvia on mukana.
Kairolaisen Amal Ramsiksen Forbidden (Kielletty) antaa vallankumoukselle taustan kysymällä kansalaisilta, mikä kaikki oli kiellettyä.Italialaisen Stefano Savonan Tahrir – Liberation Square (Tahrir – vapautuksen aukio) kuvaa vallankumouksen tapahtumia Kairossa.