Valtion luotsausliikelaitos Finpilot on täysin sekaisin, sanoo työntekijöitä edustavan Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava. Finpilot irtisanoi vuoden 2009 aikana 11 henkilöä, ja viimeiset irtisanomiset astuivat voimaan tämän kuun alussa. Luotsiliiton mukaan saneeraus- ja säästöohjelma romahdutti Finpilotin palvelutason.
– Monopoliasemassa oleva valtion liikelaitos aiheutti meriliikenteelle mittavia tappioita laivojen joutuessa odottamaan luotsia. Ennen hätiköityjä saneeraustoimia luotsin odotuksia ei ollut käytännössä lainkaan, Luotsiliitto kertoo tiedotteessaan.
Lama on koetellut myös luotsaustoimialaa. Siihen oli Rautavan mukaan syytäkin reagoida.
– Mutta ikävä kyllä luotsausliikelaitos reagoi siihen sillä lailla, että se on saanut koko liikelaitoksen täysin sekaisin. Me olemme kritisoineet talon johtoa paljon, hän kertoo.
Finpilot hakusaarrossa
Irtisanomisista huolimatta Finpilot hakee uutta työvoimaa. Luotsiliitto ja Suomen Laivanpäällystöliitto ovat asettaneet Finpilotin luotsin tehtävät hakusaartoon.
– Eilisessä (4.7) Hesarissa oli luotsin paikka Perämeren luotsausalueelle, joka yhdistettiin isommaksi alueeksi. Olemme käyneet keskustelua siitä, että se on kasvanut liian isoksi yksittäiselle luotsille, kertoo Rautava.
Finpilotin ongelmat ovat Rautavan mukaan konkretisoituneet nimenomaan Perämeren luotsialueella.
– Siellä muun muassa irtisanottiin ihmisiä, ja ne astuivat voimaan 1.7. Ja 2.7. siellä avattiin luotsinpaikka.
Luotsaustoimiala on ollut sopimuksettomassa tilassa maaliskuun alusta lähtien. Onko Finpilotin toimissa kyse siitä, että halutaan rekrytoida uusia luotseja aiempaa kehnommilla työehdoilla?
– Minä en lähtisi niin väittämään, että ajatus liikelaitoksessa on alkujaan ollut se, että potkitaan vanhoja pihalle ja otetaan uusia ihmisiä toisenlaisilla työehdoilla. Mutta matkan varrella se on mennyt siihen suuntaan, sanoo Rautava.
Luotsiliiton mukaan luotsausliikelaitos tarjosi työehtosopimusneuvotteluissa 15. kesäkuuta irtisanomisten perumista, mikäli työnantajan sopimusehdotus hyväksyttäisiin. Rautava pitää menettelyä ”härskinä”.
– Oikeastaan siellä Eteläranta 10:ssä olisi pitänyt räjähtää, kun toimitusjohtaja (Matti) Pajula sen suustaan päästi. Se oli niin pöyristyttävää, ettei siihen oikein osannut reagoidakaan. Koen sen ihan käsittämättömäksi pelaamiseksi yksittäisten ja nöyryytettyjen ihmisten kanssa.
Suurin kiista koskee lepoaikaa
Luotsaustoimialan työehtosopimusneuvottelujen suurin kiistakysymys koskee Rautavan mukaan luotsien riittävää lepoaikaa.
– Meillä on tavoitteena saada sellainen lepoaikamääritelmä, että työtä pystytään tekemään turvallisesti, hän sanoo.
Luotsiliitto tavoittelee työehtosopimukseen merkintää riittävän pitkästä yhtäjaksoisesta lepoajasta. Antti Rautava kertoo, että riittävän levon tarve korostuu entisestään, kun ihmisiä on potkittu pihalle.
– Siellä on kuolemanväsyneitä ukkoja tuolla saaristossa, ja haemme siihen korjausta. Työnantaja ei ole lähdössä siihen mukaan millään.