Lehtikuva/Roni Rekomaa

”Raideinvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, että hyötyjä syntyisi.”

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen uskoo kilpailun avaamisen rautateillä lisäävän kustannuksia. Liikenneministeri Anne Bernerin mainostamista hyödyistä ei sen sijaan ole varmuutta.

Kilpailun avaamista valmistelevaan epäviralliseen taustaryhmään kutsuttu Hievanen kommentoi asiaa SAK:n verkkosivuilla.

Hievasen mukaan Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä.

Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin Hievasen mukaan oma kalusto ja henkilöstö. Samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava.

ILMOITUS

Lisäksi hallintokustannukset nousevat, jos VR pilkotaan neljään eri yhtiöön.

– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä, Hievanen toteaa.

Rataverkon pullonkaula on hänen mukaansa Helsingin ratapiha, johon valtaosa Suomen junista lähtee ja saapuu.

Bernerin epäviralliseen taustaryhmään kuuluu myös Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki. Eri alojen asiantuntijoista koostuvalla ryhmällä ei ole varsinaista päätösvaltaa.