Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisessa otettiin keskiviikkona yksi askel eteenpäin, kun liikenneministeri Anne Berner (kesk.) ilmoitti epävirallisen ohjausryhmän perustamisesta.
Ohjausryhmään tulevat mm. Veturimiesten liiton VML:n puheenjohtaja Tero Palomäki ja SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen. Tarkoitus on keskustella kilpailutuksen haasteista ja huolenaiheista.
Ministeri kertoi myös, että kilpailuttamisen taustaselvitykset julkistetaan, kunhan yrityssalaisuuksia koskevat kohdat on niistä poistettu.
VR:n henkilöstöliikenteen kilpailuttaminen on herättänyt kuljetusliitoissa pahaa verta siksi, että kilpailijat pääsisivät käyttämään VR:n omaa kalustoa. Veturimiesten liitto on muistuttanut, että tavaraliikenteessä yksityiset toimijat käyttävät omaa kalustoaan.
Paljon avoimia kysymyksiä
Ministeri Bernerin ja kuljetusliittojen tapaaminen sujui osapuolten mukaan hyvin.
– Arvostan, että meillä on mahdollisuus yhteistyöhön. Sovimme, että meillä on toisiimme suorat yhteydet. Pyrimme huolehtimaan siitä, että kilpailun avaamisen malli palkitsee henkilöstöä, Suomea, VR:ää yhtiönä, kansalaisia ja liikennejärjestelmää kokonaisuutena, Berner kertoi keskustelun kulusta.
Yhteinen tahtotila on myös rautateiden matkustajamäärien kasvattamisesta.
Palomäen mukaan ongelmat ovat yhä olemassa ja aikataulu on tiukka.
– On iso asia, että saamme kaikki selvitykset käyttöömme. Toivottavasti matkan varrella löytyy järkeä puolin ja toisin.
Hän uskoi ratkaisun löytyvän myös kovimpaan kiistakysymykseen eli kalustoyhtiön malliin.
– Kilpailutuksen voi tehdä hyvällä tapaa tai huonolla tapaa. Tekisimme sen mieluiten hyvällä tapaa.
Bernerin mukaan tähän haetaan ratkaisua tutkimalla muiden maiden raideliikenteen kilpailutusta.
– Meidän pitää miettiä mm. henkilöstön asemaa ja liikenteen turvallisuutta.
Näitä varten on asetettu omat työryhmänsä samoin kuin kilpailutuksen ehdoille, yhtiömuodoille ja liikennepolitiikalle. Näistä kaikista keskustellaan epävirallisessa ohjausryhmässä.
Kansallinen ratkaisu
Kuljetusliittojen ja ministerin tapaamisessa ei Palomäen mukaan puhuttu lainkaan mahdollisuudesta perua kilpailutus. Euroopan unioni ei vaadi sitä.
– Ministeri totesi, että tämä on ihan kansallinen ratkaisu, Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL:n puheenjohtaja Vesa Mauriala totesi UP-uutispalvelulle.
Palomäki ja Mauriala huomauttivat, että taustalla on Helsingin seudun liikenteen HSL:n ilmoitus lähijunaliikenteen kilpailuttamisesta. Hallitus haluaa ajoittaa VR:n kilpailuttamisen samaan aikaan.
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä pitäisi saada ratkaisut valmiiksi siten, että kilpailutus voisi alkaa vuonna 2019. Palomäen ja Maurialan mukaan kilpailutus voitaisiin rajata tähän.
Hallituksen suunnitelmat ovat laajemmat. Silloin VR:n henkilöstöliikenteen kilpailuttaminen saattaa venyä kaikkiaan kolmelle eduskuntavaalikaudelle, miehet arvioivat.
– Ratkaisevin vaihe osuu seuraavalle hallitukselle. Se tekee päätökset, miten kilpailutus avataan, Mauriala totesi.
Hänen mukaansa on oleellista, että valtio turvaa myös oman yhtiönsä eli VR:n aseman kilpailutuksessa.
– Kun taustaselvitykset julkistetaan, pääsemme tutkimaan laskelmia paremmin.