Kiimingissä pappina toimineen, nyt erotetun Jaakko Töllin kerrottiin hiljan Rauhantervehdyksessä todenneen, ettei naispappi ole Kristuksen kirkon pappi, eikä kristityn lähtökohtaisesti kannata osallistua sellaiseen messuun, jonka naispappi toimittaa. Hän vertaa sitä lasten pitämään ehtoolliseen.

Ekofeminismin kommentit, että kristillinen patriarkaatti edustaa luonnonhallintaa, jossa niin naiset kuin eläimet nähdään osana samaa alistettavien (tai resurssien) kategoriaa, saa Töllin kommenteissa vahvistuksen: vanhoillislestadiolaisille miehille kun käy ”kuin hiljaa keitettäville sammakoille tasa-arvon edetessä”, ja naispapin ehtoollista verrataan pingviinien kastamiseen. Siitäkin ilmeisesti puuttuu jumalallinen pyhyys.

Hyviä esimerkkejä 1800-luvun herruusjärjestelmästä, joka perustuu naisten ja ”alamaisten” valistuneeseen rankaisemiseen tottelemattomuudesta löytyy kirjasesta ”Kuinka hyvä aviomies voi kesyttää pahan vaimonsa? Luotettava käsikirja. Sisältävä tietoja vaimojen suuremmista vioista, sekä muutamia hyödyllisiä neuvoja pahojen vaimojen parantamiseksi” (1898). ”Kirjelmä” on kaikkien mahdollisten uskonnolla perusteltujen naisen puutteiden katekismus ohjeineen siitä, miten naista on kuritettava ja ohjattava kuin pientä lasta tottelevaisuuteen ja kuuliaisuuteen niin herraa Isä-Jumalaa kuin kotiherraa ja kapitalistiherroja kohtaan

”Voi, että he tahtovat hallita, johtaa, uhmailla”

Seuraavat ”neuvot” ovat osa samaa patriarkaalista käskytys- ja alistusjärjestelmää jota vanhoillinen kirkko edustaa: ”Uskonnon käskyn mukaan – – vaimon on alistuminen miehen alle, niin pitää hänen tottelemankin”. Kirjoittaja viittaa Shakespeareen eikä vain Jumalaan oikeutuksena naisten alistamiselle: ”Voi, että he tahtovat hallita, johtaa, uhmailla, missä heidän tulisi vain vaijeta, rakastaa ja palvella!”

Kirjoittaja neuvoo, että ellei ”turhien kysymysten esittämistä miehen menoista saada kitketyksi, voi se muuttua peräti tottelemattomuudeksi”. Kirjoittaja muistuttaa naisia: ”Miehesi on herrasi, elämäsi, ylläpitäjäsi, ruhtinaasi, pääsi!” On valitettavaa, että tällaisia arvoja edistetään yhä Pohjois-Suomessa, ja laajemmin. Miten reagoitaisiin, jos juutalaisia tai muslimeja verrattaisiin näin eläimiin?

Kaarina Kailo
Oulu