Rautatiealan ammattilaisilta tuli välitön tyrmäys hallituksen suunnitelmalle kilpailuttaa VR:n henkilöliikenne vuoteen 2026 mennessä.
”Suomen hallitus on luomassa kilpailun nimissä markkinaa, jossa häviävät suomalainen veronmaksaja, elinkeinoelämä, joukkoliikenteen matkustaja ja rautateiden työntekijät”, totesi Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki Raidepuolue-verkkosivulla.
Hän vertasi talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä siihen, että Finnair määrättäisiin antamaan kalustoaan ulkomaalaisen lentoyhtiön käyttöön ja kilpailemaan sitten sitä vastaan. Kilpailutekijäksi jäävät henkilöstökulut ja verosuunnittelu.
”Yhtiön tase sosialisoidaan yksityisille”
Raideammattilaisten puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan kyseessä on Sammon ryöstö.
”Käytännössä siis vuosikymmenten aikana kerätty yhtiön tase sosialisoidaan yksityisten yritysten käyttöön. Näin niiden ei tarvitse ottaa normaalia markkinatalouteen kuuluvaa kalustoriskiä.”
”Olen todella hämmästynyt maan hallituksen linjasta: kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön. Lisäksi kun kaikkien kilpailijoiden käyttämä kalusto on peräisin samasta kalustoyhtiöistä, eivät yritykset voi kilpailla keskenään kaluston laadulla”, kommentoi Mauriala.
”Tarvittaessa järjestöllisiä toimia”
Hänen mukaansa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin keskiviikkona esittelemässä suunnitelmassa on kyse valtion hallussa olevan kaluston antamisesta muille toimijoille ilman sijoittajariskiä, ”aivan hölmöläisten homma”.
SAK:laiset rautatiealan liitot Raideammattilaiset, Veturimiesliitto ja Rautatievirkamiesliitto perustavat kilpailutushankkeen takia yhteistyöelimen, Raidealan allianssin. Sen tehtävä on varmistaa, että rautateitä koskevassa muutoksessa noudatetaan alan yleissitovia työehtosopimuksia ja suunnittelee tarvittaessa yhteistä järjestöllistä toimintaa. Rautateillä työntekijöiden järjestäytymisaste on toimialasta riippuen 90–100 prosenttia.