– Käsittämätöntä, toteaa Juha Kuurne Helsingin Sanomien uutiseen Finnairin toimitusjohtajalle Pekka Vauramolle maksettavasta lisäeläkkeestä.
Kuurne on Suomen lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry:n puheenjohtaja.
Finnairin hallitus on päättänyt kerryttää Vauramolle lisäeläkettä 20 prosenttia tämän kiinteästä vuosipalkasta eli noin 130 000 euroa vuodessa. Asia hiertää, koska niin Finnair kuin sen omistaja, valtio, ovat linjanneet, ettei lisäeläkkeitä käytetä johdon palkitsemisessa.
Lisäeläke oli kuin märkä rätti vastoin kasvoja
– Köyhempi voisi luulla, että yli 600 000 euron vuosituloista kertyy jo nykyisellään ”ihan kivasti” eläkettä ilman erillistä lisäeläkettäkin, Kuurna toteaa.
– Kyllä rehellisesti sanottuna olin raivoissani, kun kuulin eilen toimitusjohtajalle kustannettavasta lisäeläkkeestä. Ahneudella ei tunnu olevan rajoja, eikä tilannetajusta ole taas tietoakaan. Kai siellä joku ajattelee, että sätkättävät asiasta aikansa, mutta lopulta asia unohtuu.
Henkilöstöltä lopetettiin lisäeläke
Kuurne toteaa, että toimitusjohtajan lisäeläke hiertää SLSY:n jäsenistöä, koska Finnairin johto päätti vuoden 2010 alusta yksipuolisesti lopettaa lisäeläkkeen kerryttämisen kaikille vuoden 1993 jälkeen taloon tulleille lentoemännille ja stuerteille.
Päätöksen taustalla oli halu säästää henkilöstökuluissa sekä linjaus siitä, ettei valtionyhtiöissä saanut päästää ketään muita aiemmin eläkkeelle. Tämä tarkoitti Kuurnen mukaan sitä, että eläkeikä nousi monilla useita vuosia.
– Kyseessä oli aikoinaan ikävä muutos erittäin kuormittavaa ja täysin epäsäännöllistä vuorotyötä tekevälle matkustamohenkilöstölle, Kuurne toteaa liiton torstaina lähettämässä tiedotteessa.
Katkeruutta
Kuurne ymmärtää sen, että yhden ihmisen eläke-edusta koituva, vuosittainen 130 000 euron lisäeläkemaksu herättää henkilöstössä katkeruutta.
– Finnairin matkustamohenkilökunnan työehtoja ja palkkausta on heikennetty säästökierros toisensa jälkeen, hän muistuttaa.
Viimeiset suuret säästöt tehtiin vuonna 2014, jolloin Finnair uhkasi siirtää lähes koko kaukoliikenteensä aasialaiselle halpatyövoimalle sekä ulkoistaa suuren osan Euroopan runkoreiteistään, ellei matkustamohenkilökunnan palkkakustannuksia leikattaisi 20 prosentilla.
Palkka ei riitä elämiseen
Kuurne kertoo säästösopimuksen mukanaan tuomien heikennysten, uusille työntekijöille sovittujen alempien palkkaluokkien ja vähentyneiden työtuntien aiheuttaneen sen, että palkka ei kaikilla riitä elämiseen ilman yhteiskunnalta saatavia, verovaroin maksettavia tukia.
SLSY:n jäseniltä kerättyjen tietojen mukaan vuosiansiot ovat laskeneet 5 – 17 prosenttia.
– Finnair on kuitenkin tehnyt samaan aikaan viimeiset kaksi ja puoli vuotta voitollista tulosta ja tahkonnut muun muassa kolme ennätyskvartaalia, Kuurne huomauttaa.
Hän muistuttaa myös siitä, että Finnairilla tehtiin viime syksynä maltillinen työehtosopimusratkaisu, jotta yhtiön kasvu pystyttäisiin takaamaan.
– Tätä taustaa vasten yhtiön toimitusjohtajalle nyt järjestelty, aikaisempien päätösten vastainen, mittava lisäeläke oli kuin märkä rätti vastoin kasvoja, hän sanoo.
SLSY:n hallitus pohtii vielä elokuun aikana, miten asiassa edetään. Myös muilta finnairilaisten ammattijärjestöiltä on tullut yhteydenottoja asiasta.