Päivittäistavarakaupan liikevaihto on kasvanut alkuvuonna puolitoista prosenttia. Samaan aikaan alan työpaikkojen määrä on kuitenkin vähentynyt 6 500:lla.
Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan liikevaihdon kasvu ei enää automaattisesti luo uusia työpaikkoja. Kaupan murros on alkanut näkyä toden teolla myös Suomessa.
– Niin vähittäis- kuin tukkukaupassakin kilpailu pakottaa toimintojen tehostamiseen ja kustannuskuriin, mistä lopulta hyötyy asiakas – olipa se yritys tai kuluttaja, Kurjenoja kertoi Kaupan liiton tiedotustilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona.
”Kaupassa ei Kurjenojan mukaan ole näkyvissä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun kaltaisia kasvulukuja.”
Pienet kaupat voivat olla pulassa
Kurjenojan mukaan kaupan suurilla kotimaisilla ja kansainvälisillä ketjuilla ja yksiköillä on yhteisiä etuja muun muassa hankinnassa ja logistiikassa, mikä mahdollistaa niille kilpailun myös kansainvälisen verkkokaupan kanssa.
– Tässä kilpailussa pienellä kotimaisella vähittäiskaupalla voi olla vaikeaa ilman omaa erikoisalaa tai erikoisosaamista. Vähittäiskauppakin pyrkii kustannustehokkuuteen vähentämällä hankintaportaita ja välikäsiä.
Tavaroita ja palveluita hankitaan nykyisin yhä enemmän suoraan tehtailta ja tavarantoimittajilta kotimaisten tukkureiden tai maahantuojien ohi.
– Täysin automatisoidut varastot sijoitetaan kustannustason, asiakaskunnan ja logistiikan kannalta järkeviin paikkoihin, esimerkiksi Etelä-Ruotsiin, Puolaan tai Alankomaihin, mikä haastaa kotimaista tukkukauppaa.
Kansainvälisen ja kotimaisen kilpailun ja digitalisaation lisäksi yksi suurimmista kaupan työmarkkinoita muuttavista kehityksistä on Kaupan liiton mukaan kaupungistuminen.
– Kasvukeskuksissa on asiakkaita ja työpaikkoja, syrjäseuduilta niitä häviää.
Ensi vuonna kasvu hidastuu
Vaikka talous kasvaakin nyt reippaammin kuin aikoihin, kaupassa ei Kurjenojan mukaan ole näkyvissä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun kaltaisia kasvulukuja. Kaupan liitto ennustaa tälle vuodelle vähittäiskaupan liikevaihdon määrän kasvavan lähes kaksi prosenttia ja kasvun hidastuvan ensi vuonna prosenttiin.
– Kotitalouksien kulutusta tukevat tällä hetkellä lähinnä velkaantuminen ja veronkevennykset. Ensi vuonna ostovoima kasvaa vain työllisyyden kautta. Vähittäiskauppa on todennäköisesti nyt kasvuhuipussaan. Hurjaa kasvupyrähdystä on turha odottaa, Kurjenoja arvelee.
Samalla hän muistuttaa, että vain osa yksityisestä kulutuksesta valuu suomalaiseen vähittäiskauppaan.
– Suurin kotitalouksien kuluerä on asuminen.