Ranskan presidentti Emmanuel Macron on päättänyt kansallistaa Saint-Nazairessa sijaitsevan STX-telakan, kertoo Le Monde -lehti.
Virallisesti asiasta ilmoittaa talousministeri Bruno La Maire myöhemmin torstaina, ja se pannaan toimeen perjantai-iltaan mennessä.
Päätöksen taustalla on kiista Euroopan suurimman telakkayhtiön, italialaisen Fincantierin kanssa. STX:n korealaisen emoyhtiön mentyä konkurssiin Fincantier sai ainoana tarjoajana 66,6 prosentin osuuden Saint-Nazairen omistavasta STX Francesta.
Päätöksen taustalla on kiista Euroopan suurimman telakkayhtiön, italialaisen Fincantierin kanssa.
Kaupan hyväksyi edellinen presidentti François Hollande viime tammikuussa.
Uusi presidentti Emmanuel Macron on vaatinut Fincantieria suostumaan siihen, että osakkeet jaetaan 50–50 suhteessa Fincantierin ja Ranskan valtion välillä. Italialaiset olisivat suostuneet vähentämään omistusosuuttaan, mutta halusivat pitää enemmistön.
Kun Macronin haluamaa sopimusta ei syntynyt määräajaksi asetettuun torstaihin mennessä, Macron Le Monden mukaan päätti, että Ranska käyttää etuosto-oikeuttaan.
”Väliaikainen toimi”
Ranskan talousministeri Bruno Le Maire on sanonut, että Saint-Nazairen kansallistaminen on väliaikainen toimi, jolla haetaan aikalisä paremman sopimuksen tekemiseen.
Macron puhui vaalikampanjassaan valtionyhtiöiden yksityistämisen puolesta, vaikka sanoikin Ranskan pitävän kiinni strategisista omistuksista.
Saint-Nazairen telakan kansallistaminen on ensimmäinen tällainen suuren luokan toimi Macronin kaudella.
Ranska pitää Saint-Nazairea strategisena, koska se on ainoa telakka Ranskassa, jossa voidaan valmistaa suuria sotalaivoja kuten lentotukialuksia.
Ranskassa on pelätty, että Fincantieri siirtää työt Italiaan päätelakalleen Triestesssä. Uhattuna olisivat silloin Saint Nazairen telakan 7 000 työpaikkaa.
Saint-Nazairen telakalla on yhteistä historiaa nykyisen Meyer Turun telakan kanssa. Vuosina 2008–2014 molemmat kuuluivat korealaiseen STX-konserniin. Vuosina 2006–2008 niiden enemmistöomistaja oli norjalainen Aker Yards.
Yhteisinä vuosina Turun telakka ja Saint Nazairen telakka kilpailivat suurten risteilyalusten tilauksista.