UP/Mika Peltonen

Puheenjohtaja Tero Palomäki: Palkankorotuksiakin vaaditaan.

SAK:laisen Veturimiesten liiton uusi puheenjohtaja Tero Palomäki toivoo, että syksyn työmarkkinakierroksella palattaisiin työelämän kehittämiseen.

– Se kuuluu ihan normaaliin edunvalvontaan. Veturimiehille se tarkoittaa tekstikysymyksiä ja työvuoroja, joihin pitäisi saada jotakin järkeä, Palomäki vaatii.

Kiky-sopimukseen pettyneet veturimiehet eivät Palomäen mukaan enää tyydy siihen, että duunareita nuijitaan.

– Olemme lähettäneet ammattiosastoillemme tes-esityspyynnöt. Työntekijäpuoli tuskin ainakaan nollalinjaan tyytyy, koska palkat eivät ole nousseet pitkään aikaan. Palkankorotusvaatimuksia tulee varmasti.

Veturimiehillä on kaksi työehtosopimusta. Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa neuvotellaan VR:n työntekijöitä koskeva sopimus ja Yleisen Teollisuusliiton kanssa tavaraliikenteen sopimus. Molemmat ovat voimassa tammikuun 2018 loppuun asti.

ILMOITUS

Puheenjohtaja epäilee, että työnantajalla on tarjolla lähinnä heikennyksiä.

Kalustosta ei kannata luopua

Palomäen mukaan iso asia Veturimiehille on, mitä VR:n omistava valtio ja liikenneministeri tekevät.

– Kaupungilla liikkuu huhuja, että VR pantaisiin paloiksi ja kalusto laitettaisiin omaan yhtiöön.

Veturimiesten puheenjohtajalla ei ole mitään rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamista vastaan, jos kilpailijat toimivat omilla kalustoillaan.

– Jos VR:ltä viedään kalusto, kuten liikenneministeri Anne Berner (kesk.) tuntuu puuhaavan ja tähän väliin tulee kilpailemaan firma X, ovat edessä yt-neuvottelut liikenteen karsimisen takia.

Palomäki muistuttaa bussiliikenteen taannoisesta kilpailuttamisesta.

– Onnibussi dumppasi markkinat ja nyt siellä ei oikein kukaan voi enää hyvin. Jos kiskokalusto vielä jaetaan, tästä tulee mielenkiintoista, Palomäki hymähtää.

Liitot yhdistävät hartiansa

Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto ovat yhdistymässä. Veturimiesten Palomäen mukaan hanke katsotaan loppuun ensi kevääseen mennessä.

– Molemmilta aloilta on kadonnut työpaikkoja. Kun aloitin vuonna 2010 pääluottamusmiehenä, veturimiehiä oli 1900. Jos menemme rautatievirkamiesten kanssa yhteen, meitä ei ole yhteensäkään niin paljon. Yhdistyminen antaisi meille vahvemmat hartiat jatkossa.

Seuraavat sopimukset liitot tekevät vielä itsenäisinä.

– Koordinointi tulee kuitenkin olemaan vahvaa.

Kentän mies liiton johtoon

Tero Palomäki aloitti Veturimiesten liiton luottamusmiehenä vuonna 2005. Pääluottamusmieheksi hänen valittiin viisi vuotta myöhemmin.

Liiton hallituksessa Palomäki on istunut vuodesta 2009.

Kun edellinen puheenjohtaja Risto Elonen jäi eläkkeelle, Palomäki valittiin puheenjohtajaksi huhtikuun lopussa.