Sedonassa, Arizonassa sijaitsee retriittikeskus nimeltä Angel Valley. Puitteet mainosvideoissa ovat maalaukselliset – puhtaana soljuvaa purovettä, vehreää rantakasvillisuutta ja punaisena hehkuvaa kiveä.
Tänne tullaan etsimään sisäistä muutosta, harmoniaa ja rakkautta.
8. lokakuuta vuonna 2009 tapahtumat Angel Valleyssa eivät olleet mieltä ylentäviä. Noin kuusikymmentä ihmistä otti osaa pari tuntia kestävään hikimajaseremoniaan, jonka lopulla moni alkoi voida huonosti ja oksennella.
Joillekin alkuperäiskansoille symbolit, vaatteet ja kuviot ovat ainoa jäljellä oleva käytäntö, kun kieli, uskonto ja maa on viety.
Seremonia oli osa Henkinen soturi -nimistä retriittiä, jota veti karismaattinen ja itsevarma self-help-guru James Arthur Ray. Hän on esiintynyt Oprah-keskusteluohjelmassa ja pitänyt puheita sellaisissa yrityksissä kuin Coca-Cola ja IBM.
Ray oli piiskannut opetuslapsiaan äärirajoille. Kun ensimmäiset alkoivat voida pahoin hikimajassa, Ray kannusti heitä ylittämään rajansa. Myöhemmin jotkut osallistujat kertoivat, että heidän ei pyynnöistä huolimatta annettu poistua majasta.
Rayn seremonia jäljitteli intiaanien perinnettä. Hikimaja on useimmiten pyöreä rakennelma, joka muistuttaa hieman saunaa. Lämpimän höyryn täyttämään majaan kokoonnutaan yhteisölliseen puhdistautumisrituaaliin. Aitojen seremonioiden tarkoitus ei ole äärimmäisten kokemusten etsiminen.
Amerikan intiaaniyhteisöt ovat taistelleet vuosikausia pyhien perinteidensä banalisoimista vastaan. Tätä symbolien ja perinteiden riistokäyttöä kutsutaan kulttuuriseksi appropriaatioksi.
Henkistä kansanmurhaa
Historiantutkija Alton Carroll on erikoistunut Amerikan alkuperäiskansoihin ja näiden henkisen perinnön väärinkäytöksiin. Hän kutsuu new age- ja self-help -gurujen toimia henkiseksi kansanmurhaksi.
– Tarkoituksena on korvata aito intiaanikulttuuri valheellisella versiolla, joka saa valkoihoiset rasistit tuntemaan itsensä hyviksi ihmisiksi.
Amerikan intiaaniyhteisöillä on myös riesanaan suuri joukko intiaanina esiintyviä huijareita. Carrollin mukaan ongelmia aiheuttavat esimerkiksi tekaistut heimot, jotka pyrkivät liittovaltion tunnustamiksi.
Ne aiheuttavat ruuhkaa hakujärjestelmään ja vievät oikeille heimoille tarkoitettuja avustuksia.
– Pahinta on se, että teeskentelijät antavat ulkopuolisille vääristyneen kuvan intiaanien kulttuurista. He tukevat rasistisia käsityksiä intiaaneista, jotka eivät ole kiinnostuneita politiikasta tai muista vakavista aiheista, vaan ainoastaan pehmoisista hyvän mielen jutuista.
Carrollin mielestä kiinnostus intiaanien kulttuureita kohtaan on sinänsä hyvästä.
– Oppiminen on eri asia kuin ottaminen. Joku voisi oppia vaikka juutalaisesta perinteestä, sen historiasta ja moraalikäsityksistä. Mutta jos tämä ihminen pukeutuisi rabbiksi ja alkaisi kaupata vääristynyttä versiota juutalaisuudesta, häntä pidettäisiin antisemiittinä.
Arka paikka saamelaisille
Kulttuurinen appropriaatio on ongelma muillekin alkuperäiskansoille. Viime aikoina saamenpuvun halventavasta käytöstä on ollut paljon keskustelua.
Petra Laiti on 21-vuotias saamelaistaustainen bloggari ja aktivisti. Hän arvelee, että myös saamelaisille juuri henkisen perinteen hyötykäyttö on erityisen arka paikka.
– Saamelaisten uskonnollisista käytännöistä ja perimätiedosta on ajan myötä kielletty ja kadonnut paljon. Jäljellä olevaan kulttuuriperintöön suhtaudutaan ymmärrettävästi hyvin suojelevasti.
Uskontotieteilijän kannalta on hienoa, kun tarjonta monipuolistuu, kunhan vaaralliset huijarit pysyvät poissa.
Laitin mukaan valtaväestön keskuudessa ajatellaan usein, että saamelaiset loukkaantuvat tyhjästä tai liioittelevat kokemiaan vääryyksiä. Reaktiot kumpuavat tietämättömyydestä ja siitä, että saamelaisten historiaa ei tunneta kunnolla. Ongelma juontuu jo peruskoulun opetussuunnitelmaan.
Niin saamelaiset, intiaanit kuin useimmat muutkin alkuperäiskansat ovat joutuneet valtioiden aggressiivisten assimilaatiotoimien kohteeksi. Amerikan intiaaninaisia jopa pakkosteriloitiin 1970-luvulla.
– Joillekin alkuperäiskansoille symbolit, vaatteet ja kuviot ovat ainoa jäljellä oleva käytäntö, kun kieli, uskonto ja maa on viety. Suojeleva suhtautuminen syntyy halusta säilyttää jotain omaa, jota assimilaatiotoimet eivät voineet viedä mukanaan, Laiti sanoo.
Myös Angel Valleyn henkistymisretriitti on rakennettu väkivaltaiselle maaperälle. 1800-luvun lopulla Verden laakson Yavapai- ja Apache -heimot pakkosiirrettiin San Carlosin reservaattiin. Useita satoja sai surmansa.
Self-helpillä vaurauteen
Tunnetut gurut pääsevät usein hyville ansioille. Esimerkiksi Deer Tribe Metis Medicine Society -nimisen yhteisön perustaja Harley Reagan ansaitsi Alton Carrollin mukaan 600 000 dollaria vuodessa.
Monet myös markkinoivat opetuksiaan väylänä vaurauteen. Self-help oli yksi harvoista teollisuuden aloista, joka kasvoi Amerikan talouskriisin myötä. Forbes-lehden mukaan amerikkalaiset kuluttivat vuonna 2008 self–help-tuotteisiin 11 miljardia dollaria, mikä merkitsi 13,6 prosentin kasvua vuoteen 2005 verrattuna.
Intiaaneilla menee yleensä ottaen huonommin kuin heidän kulttuurinsa kaupallistajilla. Pine Ridgen lakotareservaatissa elinajanodote on alhaisimpia koko läntisessä maailmassa, ja useimmat intiaanit elävät köyhyysrajalla. Lisäksi juuri seremonioilla rahastaminen on in-tiaaniaktivistien mukaan ongelma, sillä se loukkaa traditioiden pyhyyttä.
Voi olla vaikeaa käsittää, miksi kulttuurinen appropriaatio on niin kova pala. Petra Laitin mukaan tavallinen reaktio on: ”Olen pahoillani, että olet pahoillasi.” Loukkaantumisen syistä ei usein opita mitään.
Mutta eivät muutkaan yhteisöt katso hyvällä pyhillä symboleilla leikittelemistä. Monet kulttuurituotteet ovat joutuneet esimerkiksi vaikutusvaltaisten kristillisten ryhmien hampaisiin.
Kysymys on myös vallasta. Jos taiteilija myllää suurten uskontojen pyhiä tunnuksia, sen voi nähdä kritiikkinä niiden valtaa kohtaan. Kansanmurhista selvinneiden alkuperäiskansojen tapauksessa sama ajattelu ei oikein toimi.
Henkistymisellä kova hinta
Sedonan hikimajaonnettomuus vaati lopulta kolmen ihmisen hengen. 40-vuotias James Shore ja 38-vuotias Kirby Brown kuolivat heti. 49-vuotias Liz Neuman kuoli oltuaan noin viikon koomassa.
Ironista kyllä, James Ray ei itse osoittanut kummoistakaan psyykkistä kestävyyttä. Onnettomuuden jälkeen hän lähti karkuun, eivätkä eloonjääneet uhrit kuulleet hänestä mitään pitkään aikaan.
Tapaus eteni lopulta oikeuteen, ja tuomionluvun aikana oikeussalissa istui hermostuneesti elehtivä mies. Gurun entinen itseluottamus oli tiessään.
Pieleen menneet hikimajaseremoniat ovat johtaneet kuolemiin muuallakin. Henkistymisellä on usein kova hinta myös rahallisesti. Rayn retriitin osallistujat olivat maksaneet kokemuksesta lähes 10 000 dollaria.
Miksi ihmiset maksavat itsensä kipeiksi fyysisestä ja psyykkisestä rääkistä?
Selvästi länsimaissa on tarve henkisyydelle. Turun yliopiston uskontotieteen professori Matti Kamppinen toteaa, että sekä alkuperäiskansojen perimätieto että new age vastaavat erilaisiin kysymyksiin kuin valtavirran uskonto.
– Alkuperäiskansojen kosmologiat ovat erilaisia – ihmismäisempiä ja luontolähtöisempiä kuin vaikka kristinuskon maailmankuvat. Ne tarjoavat erilaisia ymmärtämisen, kokemisen ja terapian työvälineitä.
New agea Kamppinen pitää ilmentymänä yksilön voimaantumista korostavasta kulttuuristamme.
– Uskontojen sijaan ihmisiä kiehtoo individualistinen henkisyyden hakeminen.
Mutta myös omista kulttuureistamme löytyisi etsijöille rikasta henkistä perintöä.
– Viime vuosina aktivoituneet suomenuskon yhteisöt kuten Karhun kansa tai Taivaannaula ovat kiinnostavia ilmiöitä. Uskontotieteilijän kannalta on hienoa, kun tarjonta monipuolistuu, kunhan vaaralliset huijarit pysyvät poissa.
Kamppisen mukaan myös kulttuurinen appropriaatio on monisyinen ilmiö. Esimerkiksi hänen tutkimassaan Amazonian mestitsikulttuurissa shamanismi ja sen parannusrituaalit elävät ja voivat hyvin osin kaupallisen käytön ansiosta.
– Kannattaa myös muistaa, että kulttuurit ovat prosesseja, ja alkuperäiseksi tituleerattu on sekin kehittynyt jostain toisesta muodosta. Autenttisuus- ja riistokysymykset liittyvät aina kulttuurien kohtaamiseen ja siinä tapahtuvaan identiteetin rakentamiseen.
James Ray jälleen vauhdissa
Ray tuomittiin kuolemantuottamuksista kahden vuoden vankeuteen. Vapaaksi päästyään hän on jatkanut työtään self-helpin parissa. Hän tarjoaa verkkosivuillaan sellaisia tuotteita kuin Luodinkestävän sinnikkyyden rakentaminen.
Alton Carrollin mielestä Rayn tuomio oli liian lievä.
– Jos vaikka valerabbi olisi tappanut lapsen pieleen menneellä ympärileikkauksella, olisi rangaistus ollut paljon kovempi, Carroll toteaa.
James Ray ei halunnut itse kommentoida Sedonan tapausta tätä juttua varten. Hänen avustajansa mukaan retriitissä ei ollut kyse kulttuurisesta appropriaatiosta, vaan tarkoituksena oli auttaa liikemaailman ihmisiä flow-tilan saavuttamisessa.