Elokuvassa Kalervo Palsa ja kuriton käsi (2014) on alusta pitäen rempseä meininki. Se saa jatkossa groteskia lisäväriä siihen malliin, että tekee mieli turvautua fraasiin “ei kaikkien makuun”.
Ohjaaja Pekka Lehto on töissään keskittynyt henkilömuotokuviin värikkäistä ja kiistellyistä persoonista. Andy McCoyn, Aira Samulinin ja Anneli Auerin seurassa Kittilän taiteilijalegenda Kalervo Palsa (1947–1987) on monessakin mielessä omaa luokkaansa.
Lehdon opus taiteilee vaihtelevin tuloksin faktan ja fiktion välimaastossa. Runko on fiktiivisen näytelmäelokuvan, kehyskertomuksena toimii Lappiin siirretty länkkärimaailma. Näiltä osin jälki on aika kömpelöä. Elokuvassa Palsan monipuolisuus taiteilijana ehkä ulkoistetaan, mutta ei onneksi latistaen.
Tuloksena on julmanhauska koukkaus maailmaan, jossa pohjoisen rähjäinen arki ja monen sortin mielikuvituksen lento yltyvät kohtuullisen villiksi. “Kuriton käsi” kokee kovia päätyessään New Yorkin reissulla seksiklubille.
Palsa itse määritteli taiteensa fantastiseksi realismiksi. Maalauksissa on myös nähty surrealismia, naivismia ja primitivismiä. Lopussa tehdään valaiseva kierros Palsan tuotannon pariin. Osa maalauksista on todella vaikuttavia ja kiehtovia, etenkin omakuvat.
Janne Reinikainen hoitaa pääroolin hyvin muutenkin kuin esittävyyden suhteen.
Kalervo Palsa ja kuriton käsi. TV1 to 13.4. klo 23.10. Areena 30 päivää.