TE-toimistot lakkautetaan ja työvoimapalvelut siirtyvät maakuntiin, mikäli ensi viikolla lausuntokierrokselle lähtevä lakiesitys toteutuu. Eduskuntaan lakiesityksen on määrä ehtiä vielä keväistuntokaudella.
Muutos toteutetaan hallituksen päätöksen mukaisesti järjestäjä – tuottaja-mallilla, sanoo työmarkkinaneuvos Kimmo Ruuth työ- ja elinkeinoministeriöstä.
– Maakunnat ovat vastuussa työvoimapalvelujen järjestämisestä ja niiden tuottaminen tapahtuu markkinoilla työvoimapalveluja tarjoavien yritysten ja järjestöjen toimesta, Ruuth sanoo.
Jo ennen TE-toimistojen lakkauttamista osa niiden tehtävistä siirretään Kelalle ja työttömyyskassoille. Vuoden 2018 alusta niiden kontolle on tarkoitus siirtää työttömyysturvan ja vuorotteluvapaan toimeenpano.
Tehtäväsiirtoa koskeva laki viedään eduskuntaan syysistuntokauden alussa.
Kilpailuneutraliteetti
– Palvelujen järjestämiseen liittyvät tehtävät ovat maakunnissa. Ne laativat palvelujen hankintaan liittyvän strategian ja solmivat palvelusopimukset tuottajien kanssa, Ruuth selvittää.
Palvelut tuotetaan hänen mukaansa markkinaneutraliteetti-periaatteella. Kilpailu tapahtuu yritysten kesken, eikä julkinen yksikkö voi markkinoille tulla.
– Maakunta voi tuottaa palveluja yhtiönsä kautta siinä tapauksessa, että tuottajista on markkinoilla puutetta.
Ruuthin mukaan lakiluonnos on valmisteluvaiheessa ja siihen sisältyy vielä joitakin ratkaisemattomia kohtia. Erityistä tarkkuutta vaaditaan tietosuojakysymyksissä, kuten työtöntä koskevien tietojen luovuttaminen työvoimapalveluja tuotavalle yritykselle.
Selvittämistä vaatii myös päätöksenteko palveluihin ohjaamisessa.
– Selvää on, ettei esimerkiksi sanktioita voida siirtää pois julkiselta vallalta.
Rajanvetoa viranomaistehtävistä
Yritysten tuotettaviksi siirtyvät palvelut ovat etupäässä työnvälitystä, mutta työvoimapalvelut voivat sisältää myös paljon muutakin.
Julkisia hallintotehtäviä voidaan perustuslain mukaan siirtää tarkoituksenmukaisuussyistä viranomaisilta muille toimijoilla, jos siitä on säädetty lailla, Ruuth selvittää.
– Tätä rajapintaa käydään läpi lainvalmistelussa. Eli mitkä tehtävät on pidettävä julkisina hallintotehtävinä ja mitkä voidaan siirtää ulkoiselle toimijalle.
Tarkastelussa ovat Ruuthin mukaan mm. työttömien haastattelut, palvelutarvearviot, työvoimakoulutukseen liittyvien päätösten tekeminen ja palkkatuki.
Viime vuonna hallituksen yritys yksityistää työttömien kolmen kuukauden välein tapahtuvat haastattelut pois TE-toimistoilta tyssäsi vastustukseen. Haastattelut katsottiin lopulta viranomaistehtäviksi. Yhteys haastattelujen ja niistä seuraavien työllistämistoimien välillä katsottiin parhaaksi säilyttää.