Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valinnanvapauden vaikutuksista asiakasmaksuihin ei ole keskusteltu juuri lainkaan. ”Kun maakunnalla järjestäjänä on valtiolta saaman rahoituksen lisäksi mahdollisuus tosiasiallisesti kerryttää kassaansa vain asiakasmaksuilla, paine korotuksiin on vääjäämätön”, toteaaerityisasiantuntija Ulla Kiuru Suomen sosiaali ja terveys ry Sostesta.
”Korotukset tulisivat osumaan kipeimmin paljon palveluita käyttäviin pitkäaikaissairaisiin ja vähävaraisiin. Tämä olisi uudistuksen tavoitteiden vastaista”, hän jatkaa.
Uudistuksen tavoitteena on kolmen miljardin euron säästö. Kiurua askarruttaa, millaiseksi palveluvalikoiman ja säästötavoitteen suhde muodostuu, koska julkisesti tuettujen palvelujen valikoiman ja laadun on oltava tasokas, mutta asiakasmaksujen kohtuulliset, jotta ihmisten ei tarvitsisi tukeutua omakustanteisiin palveluihin.
Terveen kilpailun ja tuottajien korvaustason samankaltaisuuden uskotaan lisäävän palvelujen laatua hintakilpailun sijaan.
”Jos tuottaja ei ole tyytyväinen saamaansa korvaukseen, onko riskinä palvelutason laskeminen tai esimerkiksi hankalien (lue= kalliiden) asiakkaiden siirtäminen eteenpäin maakunnan liikelaitoksen hoidettavaksi? Korvaustasojen riittävyys on aivan keskeinen kysymys”, Kiuru toteaa.
Hänen mukaansa niin sanottu kermankuorinta pitää ehdottomasti taklata yhdenvertaisuuden nimissä.
”Tässä on oltava tarkkana varsinkin ensimmäisen listautumisen yhteydessä, kun järjestelmä hakee uomiaan. On ennakoitavissa, että työterveyshuoltoa tarjoavat toimijat houkuttelevat nykyiset työterveyshuollon asiakkaansa myös sote-keskuksiinsa. Tältä ei voitane välttyä, mutta korvausperusteilla voidaan suitsia epätoivottua kehitystä. Helpommin sanottu kuin tehty?”
Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on ihmisten yhdenvertaisuuden lisääminen palveluissa. Kiuru luettelee joukon avoimia kysymyksiä:
”Miten taataan se, että peruspalvelut todella vahvistuvat ja ne, jotka oikeasti tarvitsevat palveluita, saavat ne? Miten estetään palvelujen keskittyminen? Miten turvataan sote-integraatio monituottajamallissa? Miten estetään asiakkaiden valikointi sekä yli- tai alihoito? Miten estetään isojen yritysjättien markkinavaltaus peruspalveluissa? Entä miten kolmen miljardin säästötavoite aiotaan kuroa umpeen, kun tuntuu, että uuden mallin pystyttäminen ja sisäänajo päinvastoin tarvitsisi lisää investointeja?”