Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Kiersikö liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) hankintalainsäädäntöä tilatessaan selvityksiä konsulteilta uuden liikenneverkkoyhtiön suunnittelusta?

Liikenneministeriö on tilannut yhteensä 331 000 euron edestä selvityksiä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneverkkouudistuksen valmistelun pohjaksi.

Iltasanomien julkaisemalla konsulttilistalla on viisitoista yritystä, joilta on tilattu yhteensä 287 420 euron edestä selvityksiä. Lisäksi on asiantuntijapalveluja ostettu juristeilta 39 077,50 eurolla. Tämän vuoden puolella on tilattu vielä 5 000 euron selvitys.

Bernerin valmistelu on nojannut vahvasti konsulttiselvityksiin.

Konsulteilta on tehty silmiin pistävän paljon hankintoja, jotka nippa nappa alittavat viime vuoden loppuun saakka voimassa olleen 30 000 euron kynnysarvon. Tämän arvon ylittävät julkisilla varoilla tehdyt hankinnat on pitänyt kilpailuttaa. Tämän vuoden alusta kynnysarvo nousi 60 000 eruoon.

Liikenneministeriön tekemistä hankinnoista kuuden yrityksen palkkiot ovat vähän vajaa 30 000 euroa.

ILMOITUS

Liikenneministeriö on tilannut Vison Alliance Partners Oy:ltä 29 700 eurolla, NAG Oy:ltä ja Demos ry:ltä molemmilta 29 000 eurolla, Gala Consulting Oy:ltä 29 700 eurolla ja Strafica Oy:ltä 29 735 eurolla palveluja. Asianajotoimisto Bird & Birdin palvelut olivat kymppiä vaille 30 000 euroa.

Muiden hankintojen hinnat vaihtelevat 3 600 – 24 000 euroon.

Epätavallista valmistelua

Berner on julkisuudessa puhunut paljon avoimesta valmistelusta ja kansalaiskeskustelun merkityksestä. Näin hän perusteli myös viime viikon torstaista maanantai-iltaan elänyttä esitystään.

Liikenneverkkoyhtiön valmistelu on ollut kaikkea muuta kuin avointa. Edes hallituskumppanit kokoomus ja perussuomalaiset eivät ole saaneet tietoa.

Bernerin valmistelu on nojannut vahvasti konsulttiselvityksiin. Bernerin on syytä julkistaa konsulttien valintaprosessit sekä palkkioiden hinnoitteluperiaatteet.

Ministeriön eikä ministerin kohdalla saa syntyä epäilyjä, että hankintalainsäädäntöä olisi kierretty. Mielikuva kilpailutuksen kiertämisestä syntyy väistämättä, sillä peräti kuuden yrityksen palkkiot asettuvat kynnysarvon tuntumaan.

Taitamatonta töytäilyä

Liikenneverkkouudistuksen valmistelua on hoidettu yksityisbisneksen tapaan. Ministerin valta päättää ja viedä asioita eteenpäin on aivan toinen kuin yrityksen toimitusjohtajalla.

Tämä pätee myös hankintoihin. Yritys voi halutessaan ostaa kilpailuttamatta, mutta valtion ja kuntien kilpailutusta ohjaa hankintalainsäädäntö. Erityisten tiukasti tätä on valvottu kunnissa ja valtion apua saavissa järjestöissä. Ministeriöissä ei voi olla erilaiset pelisäännöt.

Berner on esittänyt, että valmistelua jatkettaisiin hänen teettämiensä selvitysten pohjalta parlamentaarisesti. Hänen ehdotuksensa tulee liian myöhään.

Lähtisivätkö muut puolueet pelastamaan ylimielisesti ja itseriittoisesti esiintyneen Bernerin? Tuskinpa. Sen sijaan ministerin vaihduttua – jossain vaiheessahan tämäkin tapahtuu – parlamentaarinen valmistelu on ajankohtainen.