Pekka Helminen

Li Andersson vaatii yhteysalusliikenteen maksukokeilun keskeyttämistä.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson vaatii, että Liikenne- ja viestintäministeriön kaavailema kokeilu koskien saaristoliikenteen maksullisuutta tulee keskeyttää. Kokeilu on suunniteltu aloitettavaksi 1.4., ja se kestäisi vuoden 2018 loppuun saakka. Kokeilun aikana yhteysalusten kaikilta käyttäjiltä tullaan perimään maksuja.

– Ministeri Berner on juuri perunut suunnitelmansa tiemaksuista Suomessa. Saariston asukkaille yhteysalukset muodostavat vedenpäällisen tien töihin, kouluun, sairaanhoitoon ja kauppaan. Jos tämä tie muuttuu maksulliseksi, luo se eriarvoisuutta saariston ja muun Suomen välille. Missään muuallakaan Suomessa ei ole käytössä tiemaksuja, Andersson perustelee vaatimustaan.

Ministeriö pitää maksuja kohtuullisina. Hinnoiksi on kaavailtu henkilömatkustajien osalta matkan pituudesta riippuen 10–15 euroa, henkilöautolta 35–40 euroa, pakettiautolta 50 euroa ja kuorma-autolta 100–150 euroa.

– Saariston asukkaiden mielestä nämä hinnat eivät tunnu kohtuullisilta ja niillä on suora ja välitön vaikutus saariston vakituisten asukkaiden toimeentuloon, Andersson muistuttaa.

Hänen mukaansa maksullisuus myös heikentää saariston vetovoimaa mökkiläisten ja turistien silmissä, mikä haittaa elinkeinonharjoittajien toimintaa. Kallistuvat tavarakuljetukset haittaavat puolestaan yrittämistä saaristossa. Esimerkiksi maitoauton käynti saaressa maksaisi 220 euroa kerralta. Tällaisilla hinnoilla yrittäminen ei ole enää kannattavaa.

– Saaristolaki edellyttää, että saariston vakinaisella väestöllä on oltava käytettävissään tarpeelliset ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset liikenne- ja kuljetuspalvelut.