Myllykoski on jättänyt liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.) kirjallisen kysymyksen, jossa hän tiedustelee mahdollisuutta reittiliikenteen järjestämiseen tällä tavoin.
– Suomen Ilmailuopistolla on valmiina toimiva organisaatio, ilmailuun liittyvät käsikirjat ja toimintamallit. Opettaminen ja matkustajaliikenne voitaisiin yhdistää niin, että matkustajien ollessa kyydissä lennon suorittaisi ammattihenkilöstö ja paluulennolla tapahtuisi opetus, Myllykoski sanoo.
Porista ja koko Satakunnasta ei tällä hetkellä ole Helsinkiin säännöllistä lentoliikennettä. Viime vuosina usea liikennöitsijä on lopettanut lennot kannattamattomina julkisesta tuesta huolimatta.
– Lentoliikenneyhteyksien puuttuminen heikentää maakunnan kilpailukykyä, koska kansainvälistyvä yrityskenttä tarvitsee syöttöliikennettä kansainvälisille lennoille. Pori-Helsinki -lentojen vaikeuksien takia on pohdittava uudenlaisia ratkaisumalleja, Myllykoski perustelee.
Kannattamatonta tuesta huolimatta
Viimeksi lentoliikenne loppui Porista viime vuoden lokakuussa, kun liikennöintiä hoitanut Airest lopetti lennot. Liikennöitsijät ovat lopettaneet lennot kannattamattomina julkisesta tuesta huolimatta. Lentojen alhaisen täyttöasteen vuoksi liikenteen jatkaminen edellyttääkin Myllykosken mukaan uudenlaisia ratkaisuja.
– Lentoliikenne on maakunnallisesti erittäin tärkeää Satakunnalle. Maakunnan kansainvälinen ja vientivetoinen yrityskenttä tarvitsee lentoliikennettä, joka toimisi syöttöliikenteenä kansainvälisille lennoille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Vuonna 2014 valmistuneen selvityksen mukaan lentoliikenteen loppuminen veisi maakunnasta varovaisenkin arvion mukaan 450 henkilötyövuotta ja 2,3 miljoonaa euroa kunnallisverotuloja.