Työnantajien työmarkkinahäirikkönä pitämä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT teki ilman meteliä monivuotiset työehtosopimukset kaikille 18 sopimusalalleen.
Liiton puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo olevansa sopimuksiin olosuhteisiin nähden varsin tyytyväinen.
– Sopimuksissamme ei ole kilpailukykysopimuksen työajan pidennyksiä 24 tunnilla vuodessa eikä kriisilauseketta.
Kriisilauseke sallisi vaikeuksiin joutuneessa yrityksessä sopia paikallisesti työehtosopimuksen tason alittamisesta työpaikkojen säilyttämiseksi.
Sopimuksista neuvoteltiin marraskuusta lähtien ja AKT:n hallitus hyväksyi sopimukset viime perjantaina.
AKT:n sopimusten pituudet vaihtelevat kahdesta neljään vuoteen, kun mukaan luetaan ns. optiovuodet.
Esimerkiksi yli puolet AKT:n jäsenistä kattava autoliikenteen työehtosopimus on kolmivuotinen ja se sisältää mahdollisuuden jatkaa sopimusta vielä vuodella.
Satamien ahtaajien sopimus on puolestaan mallia 2 + 2, jossa ensimmäiset kaksi vuotta ovat kiinteitä, ja niitä seuraa kaksi lisävuotta, ellei sopimusta irtisanota.
Teollisuuden linjalla
AKT:n sopimuksissa ensimmäinen sopimusvuosi mennään, kuten muillakin aloilla, ilman palkkojen yleiskorotusta. Seuraavien vuosien yleiskorotukset noudattavat teollisuuden yleistä linjaa.
Yleinen linja lasketaan Metalliliiton, Paperiliiton, Puuliiton sekä Teollisuuden ammattiliiton Teamin pääsopimusalojen palkankorotusten keskiarvosta.
Useisiin sopimuksiin sisältyy taulukkopalkkojen liukumakompensaatio, joka koskee myös kuluvaa vuotta. Korotus tehdään sopimusvuosien syksyllä, mikäli vertailualojen palkat ovat nousseet yli sopimuskorotusten liukumien ansiosta.
Liukumakompensaatio on perinteisesti AKT:lle tärkeä asia. Sen vuoksi liiton sopimusriitoja on ratkottu verrattain usein Helsingin Bulevardilla valtakunnansovittelijan toimistossa.
– Kuljetusalan palkat eivät liu’u. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta alan yrityksissä ei makseta tulospalkkioita eikä muitakaan vastaavia eriä, vaan mennään palkkataulukkojen mukaan.
Piirainen pitää asiaa kiistattomana, koska se näkyy myös työnantajien tuottamissa vuosiansiotilastoissa.
– Liukumakompensaatiot ovat meillä yksi sopimustoiminnan kulmakivi. Taulukkopalkkoihin tarvitaan liukumakorotukset, jotta kuljetusala ei jää jälkeen teollisuuden palkkakehityksestä.
Tällä kerralla liukumakorotukset saatiin sopimuksiin neuvottelupöydässä ilman riitaa.
– Työnantajapuolikin halusi tällä kerralla sopia asioista. Meillehän sopiminen tietysti käy, Piirainen sanoo.