Tapio Tuomela
Selfie
Tapio Tuomela, olet säveltänyt Tommi Kinnusen Neljäntienristeys-romaaniin perustuvan oopperan. Kuinka idea syntyi ja mitä sitten tapahtui?
– Kirja oli aika tuore ja sen näyttämöversion esitysoikeuksista suorastaan taisteltiin. Minua innosti voimakas draaman taju, joka kirjailijalla on ja kirjan tapahtumat, jotka ovat suorastaan oopperallisen intensiivisiä.
– Keskustelin kirjasta Oulun sinfonian intendentin Leena Pällin kanssa ja seuraavaksi minulle jo soitettiinkin Oulun kaupunginteatterista. Kaikki tapahtui yllättävän nopeasti.
Millä tavalla ryhdyit rakentamaan teosta, joka perustuu valmiiseen tekstiin?
– Romaaniin perustuvan teoksen säveltäminen poikkeaa paljon normaalista sävellystyöstä. Teksti antaa jokaiselle kohtaukselle suunnan ja teokselle kokonaismuodon. Myös ihan säkeiden tasolla se määrittää isoja ja pieniä huippukohtia ja rytmiä.
– Moneen kuukauteen minulla ei ollut vielä librettotekstiä. Rakensin harmonista, säveltasollista perustyötä, teemoja ja rakenteita. Näin säveltäjät usein toimivat isojen teoskokonaisuuksien kanssa.
– Myöhemmin teimme libreton kirjoittajan Sami Parkkisen kanssa erittäin tiivistä yhteistyötä. Lopullisessa tekstissä saattaa olla joku minunkin sananen. Parkkinen ei ollut mitenkään mustasukkainen työstään.
Kinnusen romaanissa on neljä eri sukupolven kertojaa, joista jokaisen näkökulma paljastaa tarinasta uusia asioita. Miten tämä saatiin siirrettyä näyttämölle?
– Haastavinta oli juuri romaanin rakenne. Sellainen määrä takautumia ja ajallisia siirtymiä olisi ollut jo pelkästään puvustajalle aikamoinen haaste ja ohjaukselle tietysti myös.
– Niinpä päädyttiin kronologiseen rakenteeseen. Laitoin kaikkien neljän kertojan kertomat tapahtumat yhdelle aikajanalle ja sen pohjalta libretisti ryhtyi työhön.
Mikä sinulle on Neljäntienristeyksen tarinan ydin?
– Useista temaattisista kaarroksista nousee lopulta pääpariskunnan molempien osapuolten draamallinen kaari. Se, miten Lahjasta tulee sellainen kuin tulee ja millä tavalla hän kuolee. Onnin kohtalon synkkeneminen valaistaan kohtaus kohtaukselta.
– Emotionaalisesti tärkeimmät asiat kantavat myös teoksen rakenteessa.
– Ollessani mukana harjoituksissa ja johtaessani niissä musiikkia, aika pian se alkoi kuulostaa tutulta. Ensi-illan alla olen luottavainen.
Neljäntienristeys-oopperan kantaesitys Oulun kaupunginteatterissa 13.1., esityksiä 11. helmikuuta asti.