Liikenne- ja viestintäministeriön jo ennalta suurta kohua herättänyt ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan ensi viikolla, torstaina 19. tammikuuta. Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa.
Liikenne- ja viestintäministeriö on ministeri Anne Bernerin johdolla selvittänyt mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista. Hallitus päätti käynnistää selvitystyön liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016 julkisen talouden suunnitelman hyväksymisen yhteydessä.
Liikenneverkon kehittämishankkeessa on selvitetty voisiko valtion tie-, rata- ja vesiväyläverkon liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtion erityistehtäväyhtiö.
Alkuviikolla Berner kertoi Kauppalehdelle, että valtion väyläverkkoyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia eri tahoille. Palveluita autoilijoille pääsisivät myymään esimerkiksi teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt, rengasyhtiöt ja ruokakaupat. Tienkäyttömaksuilla kuluttajia ohjattaisiin ostamaan vähäpäästöisempiä autoja.
Valtion varat eivät riitä ylläpitämään liikenneverkkoa
Selvityksen taustalla on ministeriön mukaan ”tarve vastata liikenteen rahoituksen krooniseen riittämättömyyteen, löytää ratkaisuja liikenteen päästöjen vähentämiseksi sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisaatiolle ja liikenteen uudenlaisten palvelujen syntymiselle”.
– Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa. Jos emme tee nykytilaan mitään muutosta, korjausvelka kasvaa, uudet liikennehankkeet jäävät toteuttamatta ja kykymme saada EU-rahoitusta Suomen väyläinvestointeja varten heikkenee entisestään, kertoo Berner.
Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla, mutta liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja, kuten auto- ja ajoneuvoveroa alennettaisiin.
”Kansalaisia ei seurata”
Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta autoihin asennettavalla ”mustalla laatikolla”.
– Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia, Berner sanoo.
– Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajon seurantalaitetta. Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia. Kilometripohjaisen maksumallin tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan lailla.
Selvityksessä ehdotetaan vaiheittaista etenemistä niin, että vuoden 2018 alusta lähtien yhtiö huolehtisi tieverkosta. Vesiväylien ja rataverkon osalta on tarkoitus tehdä vielä lisäselvityksiä. Tavoitteena on, että ne tulisivat mukaan yhtiöön vuoden 2019 alusta.