Kela on havainnut, että osalla työttömyystuen saajista, eläkkeensaajista ja lapsiperheistä saattaisi olla oikeus myös toimeentulotukeen.
– Näin pystyy päättelemään Kelaan tulleiden muiden hakemusten perusteella, etuusjohtaja Anne Neimala kertoo.
Jos asiakas asioi Kelan toimistossa, toimeentulotuen mahdollisuudesta huomautetaan heti. Sähköisesti asioiville viestitetään toimeentulotuen mahdollisuudesta, kun enimmät kiireet hellittävät. Aikataulusta ei ole vielä tietoa.
Toimeentulotuen perusosan siirtyminen Kelaan vuodenvaihteessa ruuhkautti sähköisen asioinnin palvelut päiväsaikaan. Yli puolet hakemuksista tuli sähköisesti.
Hakemuksia on tullut yli 84 000, maanantaihin mennessä ratkaisun oli saanut liki 66 700 hakijaa. Mukana ovat myös päätökset mm. vuokratakuista. Joissakin tapauksissa toimeentulotukea on alennettu. Yleensä päätös on pystytty tekemään noin 6 päivässä.
Hakemusten määrä jäi odotetusta, sillä niitä odotettiin tulevan 100 000 – 150 000. Kunnissa on tehty kuukausittain noin 135 000 toimeentulotukipäätöstä.
Odotettua pienempi hakemusmäärä johtuu Neimalan mukaan siitä, että pitkäaikaiset toimeentulotukipäätökset ovat yhä voimassa. Lisäksi kunnat saavat antaa toimeentulotukipäätöksiä maaliskuun loppuun.
– Ainakin huhtikuun saakka odotetaan ruuhkan jatkuvan, Neimala kuvaa Kelan tilannetta.
Hylättyjä noin 15 prosenttia
Perustoimeentulotuen hakemuksista on hylätty 15 prosenttia. Yli puolessa tapauksista tulot ovat olleet menoja suuremmat, joten perustetta toimeentulotukeen ei ole.
Noin joka kolmanteen hakemukseen ei ole saatu tarvittavia liitteitä pyynnöistä huolimatta. Kela muistuttaa, että tällaisen hakemuksen voi uusia, kunhan liitteet tulevat mukana.
Alkuun pelättiin, että toimeentulotuen siirto Kelaan jättää huomiotta ne, jotka tarvitsisivat täydentävää toimeentulotukea tai muita sosiaalitoimen palveluja.
Neimalan mukaan Kela on ohjannut liki 1 200 hakemusta kuntaan. Kyseessä on ollut toimeentulotuen lisätarve esimerkiksi rikkoontuneen kodinkoneen tai lasten harrastusten takia.
Vajaassa 70 tapauksessa kuntaan otettiin yhteyttä, koska Kela katsoi hakijan tarvitsevan myös muita sosiaalipalveluja.
Pitkäaikaisia asiakkaita
Noin 1,9 miljoonalla suomalaisella on jatkuva asiakkuus Kelaan, satunnaisasiakkaita on 2,2 miljoonaa.
Yhä useamman toivotaan asioivan verkossa. Kuitenkin osaa tuista, kuten tapaturmaeläkettä tai vanhusten hoitorahaa, ei voi edelleenkään hakea sähköisesti.
Ongelmana on myös, että edunvalvoja ei voi hoitaa valvottavansa asioita sähköisesti tämän puolesta. Sama koskee vanhempia, jos etuus kuuluu lapselle, ja lapsia, jotka haluaisivat hoitaa iäkkäiden vanhempiensa asioita verkossa.
Valtaosassa maata sähköinen asiointi sujuu, mutta paikka paikoin verkko-ongelmat haittaavat asiointia. Kelan toimipisteitä tai yhteistoimistoja ei ole kaikilla paikkakunnilla.
Kelassa onkin päätetty, että asiakkaat voivat myös jatkossa asioita puhelimitse, mieluiten varaamalla ajan etukäteen. Hakemuksen voi tarvittaessa jättää vaikka suullisesti, Kela lupaa.