Lääkärillä on paineita ja hyvä veli -verkosto pyörii sen verran vauhdikkaasti, että syyttäjä päättää viheltää pelin poikki.
Ollaan romanialaisessa maaseutukaupungissa, jonka katukuvassa ja asumistasossa ei ole kehumista. Näiltä osin autenttisuuden tunne on vahva. Sama pätee koko elokuvaan, sen takaavat Cristian Mungiun alkuperäiskäsikirjoitus sekä realismissaan tinkimätön ja tyylitietoinen Cannes-palkittu ohjaus.
Viisikymppinen lääkäri hermoilee lukiota päättävän tyttärensä viimeisistä tenteistä enemmän kuin tyttö itse. Luvassa olisi stipendi maineikkaaseen englantilaiseen yliopistoon, mutta jäljellä olevista kokeista pitäisi tulla napakymppejä.
Mungiun ohjaus viihtyy tuiki tavallisissa miljöissä ja tilanteissa.
Elokuvan alussa tytär joutuu raiskausyritykseltä vaikuttavan päällekäynnin kohteeksi. Tapauksen selvittely nivoutuu luontevasti hyvä veli -verkoston puitteissa tapahtuviin siirtoihin.
Kysymys on nimenomaan siirroista tietyn, palveluksiin ja vastapalveluksiin perustuvan rakennelman ja käytännön puitteissa.
Romanialaisfilmi tuo jokseenkin yleismaailmalliseen korruptiokäytäntöön omat kansalliset värinänsä. Niiden merkeissä saadaan aidon makuinen tuntuma EU-Romanian valtakoneistoon kuuluvien rötöstelyistä ruohonjuuritasolla.
Kaikki on näennäisen siistiä, tosin samalla auttamattoman epäeettistä ja laitonta.
Sukupolvien mittelöä
Syntyvän moraalisen ongelman ytimessä nähdään isän ja tyttären kesken selkeä sukupolvien mittelö: laittomuuksiin valmis kyynisyys vastaan seuraukset kestävä reilu peli. Viime mainittuun voidaan lisätä käsitteet rehellisyys ja viattomuus.
Tuloksena monia ulottuvuuksia saavasta väännöstä on simppeli moraalinen tarina henkilökohtaisten ratkaisujen merkityksestä. Romanialaisfilmi on mutkaton näpäytys ”tarkoitus pyhittää keinot” – ajattelua kohtaan.
Asian suhteen Valmistujaiset liputtaa ehdottoman rikkomattomuuden puolesta. Tässä yhteydessä käyttökelpoinen termi on integriteetti: on oltava johdonmukaisesti arvojensa mittainen, tieltä lipsumiset eivät ole sallittuja.
Pieni suuri moraalinen tarina
Valmistujaiset on dialogipainotteinen, mutta siinä ei ole ylikirjallisen makua, kiitos kaikessa yksinkertaisuudessaan, arkisuudessaan ja yleispätevyydessään painavan sisällön.
Kyseessä on ajan hermolla sykkivä yhteiskunnallisesti virittynyt ihmissuhdedraama, mutta myös ajattomasti kantava teos, jota kannattelee jäntevästi kerrottu pieni suuri moraalinen tarina.
Integriteetti-näkemyksen puolesta puhuu myös kerronnan mutkattomuus. Mungiun ohjaus viihtyy tuiki tavallisissa miljöissä ja tilanteissa ilman että vaikutelma olisi tippaakaan tylsä tai kuivakas. Esimerkiksi Mungiun tapa värittää hienovaraisesti kohtauksen yleisilmettä (”extras”) takaa, ettei pysähtyneisyys pääse vaivaamaan.
Miespäähenkilön joutuminen monenlaisten paineiden keskelle muutenkin kuin tyttäreen liittyvien juttujen suhteen (rikkoutunut avioliitto, uusi orastava suhde jännitteineen, sairasteleva äiti, tuntemattoman kiusanteko) tiivistää mukavasti elokuvan tunnelatausta – myös pinnan alla kuohuu.
VALMISTUJAISET (Romania-Ranska-Belgia, 2016). Ohjaus ja käsikirjoitus: Cristian Mungiu. Pääosissa: Adrian Titieni, Maria-Victoria Dragus. Ensi-ilta oli 30. joulukuuta.