SAK pitää hallituksen aikeita lisätä työvoimahallinnon resursseja riittämättöminä. Varsinkin työttömyyden alkuvaiheen palveluihin on satsattava selvästi aiempaa enemmän.
SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen vertaa järjestön verkkosivuilla Suomen ja Ruotsin resursseja. Työttömien määrä on molemmissa maissa suunnilleen sama, mutta työttömiä palvelee Suomessa enää noin 2 200 henkilöä, kun Ruotsissa vastaava luku on 14 000.
Hallitus ilmoitti viime viikolla palkkaavansa työ- ja elinkeinotoimistoihin parisataa uutta työntekijää työttömien haastatteluja varten. SAK:n Väänänen muistuttaa, että te-toimistoista on viime vuosina vähennetty väkeä moninkertainen määrä.
Hänen mukaansa te-toimistojen niukkoja resursseja tulisi kohdentaa etenkin alkuvaiheen palveluihin.
– Työttömien tukeminen ja palvelujen tarjoaminen työttömyyden alussa ehkäisee parhaiten työttömyyden pitkittymistä. Tutkimusten mukaan jo kolme kuukautta jatkunut työttömyys vaikeuttaa työllistymistä.
Te-toimistoihin palkattavat uudet työntekijät tarvitaan käytännössä kokonaan työttömille kolmen kuukauden välein tehtävien haastattelujen tekemiseen. Hallituksen esitys tarkoittaa noin 600 000 uutta haastattelua vuodessa.
Väänänen korostaa, että haastattelujen ja niiden yhteydessä tehtävien työllistymissuunnitelmien tulee olla laadukkaita. Ne eivät saa johtaa vain karenssien kiristymisiin ja työttömien tilanteen huononemiseen. Heille on oltava tarjolla myös työvoimapalveluita – uraohjausta, ammatillista koulutusta, palkkatuettua työtä ja laajaa työnvälitystä.