Sveitsiläisen Public Eye -kansalaisjärjestön raportissa mainitaan muun muassa sveitsiläiset yhtiöt Trafigura ja Vitol. Lisäksi järjestö on kertonut brittiläisen BP:n vievän rikkidieseliä Ghanaan.
Kehittyneissä maissa ei enää ole markkinoita korkearikkiselle dieselille. ”Afrikan laaduksi” kutsuttua rikkidieseliä sekoitetaan kuitenkin usein eurooppalaisissa jalostamoissa.
Public Eyen mukaan yhtiöt maksimoivat voittonsa sekoittamalla halpaa rikkipitoista dieseliä vietäväksi Afrikkaan.
Korkearikkinen diesel tuhoaa myös autojen päästöjä vähentävän teknologian.
Poltettaessa rikki vapautuu ilmakehään rikkidioksidina, joka on merkittävä bronkiitin ja astman aiheuttaja. Se vaikuttaa myös sydäntautien ja keuhkosyövän esiintymiseen.
Polttoainelaatujen sekoittaminen ei sinänsä ole laitonta, ja eri markkinoille tehdään erilaisia polttoaineita. Yhtiöt puolustautuvat sillä, että ne noudattavat ostajamaiden normeja.
YK:n ympäristöohjelma UNEPin pääjohtaja Erik Solheim pitää yhtiöiden toimintaa vastenmielisenä.
Huikeita pitoisuuksia
EU-maissa on sallittu korkeintaan 10 ppm:n (miljoonasosan) rikkipitoisuus. Afrikassa Itä-Afrikan maat Kenia, Tansania, Uganda, Ruanda ja Burundi ottivat viime vuonna käyttöön 50 ppm:n rajan. Joissakin Afrikan maissa sallitaan jopa yli 5 000 ppm:n rikkipitoisuus.
Sveitsiläisyhtiöt ovat vieneet Afrikkaan runsaasti bensiiniä, jonka rikkipitoisuus ylittää 1 500 ppm. BP on vienyt jopa 3 600 ppm:n dieseliä.
UNEPin mukaan korkearikkinen diesel pilaa jo parin tankillisen jälkeen uusienkin autojen päästöjä vähentävän teknologian, minkä jälkeen ne tuottavat rikkidioksidin lisäksi myös vaarallisia pienhiukkasia.
Maailmanpankin ja maailman terveysjärjestö WHOn mukaan ilmansaasteet ovat globaalisti yksi suurimmista terveysriskeistä. Autoliikenteen päästöillä on niissä suuri osuus.
Trafigura sai huonoa mainetta vuonna 2006, kun sen vuokraama Proto Koala -alus vei myrkyllisiä jätteitä Norsunluurannikolle.