Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Hänninen (vas.) uskoo hallituksen esittämän liikennekaaren johtavan hintojen nousemiseen harvaan asutuilla alueilla, koska taksilupien hinta- ja määräsääntelystä luovutaan.
– Sipilän hallitus jatkaa maaseudun asukkaita kurittavaa linjaansa. Taksien hinta- ja määräsääntelyn poistaminen tulee kaikella todennäköisyydellä tarkoittamaan sitä, että suurissa kaupungeissa yritykset aloittavat kilpailun kohti pohjaa samalla kun harvempaan asutulla alueella hinnat nousevat. Tämä ei kohtele eri puolilla Suomea asuvia ihmisiä oikeudenmukaisesti, Hänninen sanoo.
Hänen mukaansa liikennekaari jatkaa hallituksen keskittämispolitiikkaa.
Rahastusautomaattia luomassa
Hänninen on huolissaan uudistuksen vaikutuksista kuntien menoihin.
– Sipilän hallitus on luomassa rahastusautomaattia. Palveluita ollaan muutenkin koko ajan keskittämässä kasvukeskuksiin, mikä lisää taksikyytien tarvetta, kun esimerkiksi sairaalat ovat entistä kauempana ihmisistä. Jääkö kallistuvien taksimatkojen hintalappu kuntien vai asiakkaiden maksettavaksi? Myös esimerkiksi koulukyytien osalta kuntien kulut uhkaavat nousta pilviin.
Hänninen pitää hyvänä 10 000 euron rajan poistamista, mutta peräänkuuluttaa voimakkaampia toimia harmaan talouden torjumiseksi.
– Pahimmillaan erilainen kohtelu olisi johtanut harmaan talouden lisääntymiseen ja olisi estänyt rehellisiä yrityksiä kasvattamasta toimintaansa.
– Pakettikuljetuksessa ei tarvittaisi lupaa, vaan pelkkä rekisteröityminen riittäisi. Tämä luo uuden katvealueen kuljetusalalle. Harmaa talous on jo nyt merkittävä ongelma, ja nyt olisikin etsittävä kaikki keinot sen torjumiseen.
Liikennekaaren on määrä astua kokonaisuudessaan voimaan kesällä 2018. Hänninen jää odottamaan liikennekaaren valmistelun jatkoa.
– Valitettavasti kokonaan vastausta vaille jäivät mahdollisen infrayhtiön perustaminen ja liikenneinvestointien rahoitusmalli. Nämä ovat aivan olennaisia kysymyksiä, jotka ratkaisevat uudistuksen onnistumisen.