Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) keväällä esittelemä Liikennekaari etenee. Hallitus sopi asiasta tiistaina. Esitys annetaan eduskunnalle 22. syyskuuta ja Liikennekaari tulisi voimaan 1.7.2018.
Huhtikuussa perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ampui alas Bernerin esityksen, koska siinä oli mukana taksiliikenteen vapauttaminen lupaharkinnasta 10 000 euron vuosittaiseen liikevaihtoon asti.
”Näiltä pohjilta Liikennekaari ei mene eteenpäin. Perussuomalaiset ovat yksiselitteisesti taksilupien vapauttamista vastaan. Emme hyväksy villin lännen meininkiä”, Soini kirjoitti blogissaan.
”Kuljettajalla on oltava ajolupa, Suomeen rekisteröity auto, puhdas rikostausta ja riittävä kommunikaatiokyky asiakkaiden kanssa.”
Vapaus tulee, kymppitonnista luovuttiin
Hallitus kertoi tiistaina, että jatkossa taksiliikennettä voisi harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija, sillä taksikiintiöistä luovuttaisiin. Taksilupa olisi yrityskohtainen, minkä lisäksi kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa.
Taksien hintasääntelystä luovuttaisiin ja hinnat määräytyisivät jatkossa markkinaehtoisesti. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi tarvittaessa asettaa enimmäishinnat, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi.
Hallitus kuitenkin luopui Bernerin esityksestä, että alle 10 000 euron vuosittainen kuljetustoiminta sallittaisiin ilman liikennelupaa.
Kyydinvälityspalveluille lupa
Liikennevaliokunnan perussuomalainen puheenjohtaja Ari Jalonen sanoi tiistaina olevansa tyytyväinen siihen, että esitykseen lisättiin vaatimus taksikuskin riittävästä kielitaidosta ja rikostaustan tarkistamisesta.
– Varsinkin lasten ja vanhusten kohdalla molemmat asiat painavat vaa’assa. Tämä muutettiin alkuperäiseen esitykseen perussuomalaisten vaatimuksesta.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Jukka Kopran mukaan nyt valittu malli tarkoittaa sitä, että jatkossa erilaiset kyydinvälityspalvelut voivat toimia laillisesti Suomessa, kun ne sitoutuvat toimimaan yhteiskunnan edellyttämällä tavalla.
– Tämä tarkoittaa, että kuljettajalla on oltava ajolupa, Suomeen rekisteröity auto, puhdas rikostausta ja riittävä kommunikaatiokyky asiakkaiden kanssa. Uskon, että uudistus kasvattaa taksi- ja kuljetusmarkkinan kokoa ja tuo lisää asiakkaita myös nykyisille toimijoille.