Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) toiminta VR:n asioissa on kummallista.
– Olen seurannut ministeriön toimintaa ja ministeriä, joka käytännössä ei suostu keskustelemaan edes keskeisimmistä VR:n asioista, ihmettelee VR-Yhtymän hallintoneuvoston jäsen Erkki Virtanen.
Virtasen mielestä tilanne on huono.
VR:llä pitää olla tasavertaiset edellytykset kilpailla.
– Keskusteluyhteys VR:n omista pyrkimyksistä huolimatta ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Ei se ainakaan VR:stä ole kiinni. Keskustelua on syytä käydä, mutta keskusteleminen on vähän ongelmallista, jos toisen osapuolen keskusteluhalukkuus vaikuttaa olevan nihkeä, Virtanen analysoi ongelmaa.
Berner peruutti tiedotustilaisuuden
Berner näytti voimaansa toissa viikolla perumalla viime hetkillä VR:n tiedotustilaisuuden. Raideammattilaisten yhteisjärjestön puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan VR:n oli aikomus kertoa, miten se palauttaisi leikkauksen kohteeksi joutuneen ostoliikenteensä ennalleen. Mauriala kertoi Lännen Medialle, että VR ei olisi tarvinnut lisää rahaa valtiolta.
Virtanen toteaa, että hallintoneuvostolle ilmoitettiin tiedotustilaisuudesta perjantaiaamuna. Muutamia kymmeniä minuutteja ennen tilaisuuden alkamista Virtanen sai sähköpostin, jossa kerrottiin tilaisuuden peruuntumisesta. Sekä Mauriala että Virtanen ovat varmoja, että peruutuskäsky tuli Berneriltä.
– Pidän tällaista puuttumista ja menettelyä täysin käsittämättömänä ja tuomittavana, Virtanen puuskahtaa.
Bernerin toimintaa ihmettelee myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.
– Ennenkuulumatonta, että ministeri puuttuu tällaiseen tiedotustilaisuuteen. Berner tekee niin hirveästi politiikkaa, että hän kävelee VR:n johdon yli.
Pekonen toimi VR-Yhtymän hallintoneuvoston jäsenenä vuosina 2009–2015. Virtanen oli vasemmistoliiton kansanedustaja vuosina 2003–2015.
Rautatiet ei nippelipeliä
Berner ilmoitti tällä viikolla Lännen Median haastattelussa, että valtio voi päästää matkustajaliikenteeseen muita toimijoita jo ensi vuonna.
Virtanen kummastelee Bernerin kiireitä.
– Rautatieliikenne ei ole sillä tavalla nippelipeliä. Ei voida tehdä äkillisiä ratkaisuja, vaan pitäisi edetä johdonmukaisesti ja strategisesti suunnitella. Vaikeaa on tehdä strategiaa, jos ei ole varmuutta siitä, mitä omistaja aikoo ja haluaa, Virtanen huokaisee.
Virtanen ei kannata matkustajaliikenteen avaamista.
– Kun edellytykset turvataan, VR pystyy vastaamaan kannattavasti valtaosasta maamme raideliikenteestä.
Miksi kokeilla, jos ei toimi
Pekonen toteaa, ettei hän lähtökohtaisesti halua tyrmätä matkustajaliikenteen yksityistämistä.
Tällä hetkellä hän kuitenkin kummastelee halua avata kilpailua. Pekonen huomauttaa, että kokemukset matkustajaliikenteen yksityistämisestä ovat olleet huonoja esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.
– Jos on kokemuksia maailmalta ettei toimi, miksi meidän pitää itse ruveta kokeilemaan.
Pekosen mielestä Suomen rautatieliikenteen ongelma ei ole kalusto, vaan raiteet.
– Ihmiset hämmästelevät, että junat ovat myöhässä tai eivät kulje. Aika usein se johtuu, että raiteet ovat huonossa kunnossa. Raiteet ovat liikenneviraston omaisuutta. VR ei huolehdi raiteista.
Pekosen mielestä ensisijaisen tärkeää Suomessa on saada raidekapasiteetti riittäväksi ja kunnostaa olemassa olevat raiteet. Matkustajaliikenteen yksityistäminen ei ongelmaa ratkaise.
– Jos Riihimäeltä Helsinkiin menevä juna hajoaa, ei mikään juna pysty ohittamaan liikenteen tukkeena oleva junaa. Pitäisi olla monta eri väylää.
Tasavertaiset edellytykset
Jos valtio avaa raidematkustajaliikenteen kilpailulle, täytyy Virtasen ja Pekosen mielestä käydä osto- ja velvoiteliikenne tarkasti läpi.
– VR:n kilpailijoiden pitää osallistua ei niin kannattavien rataosien kilpailuihin. VR:llä pitää olla tasavertaiset edellytykset kilpailla, Virtanen toteaa.
Pekosen mielestä yritykset eivät voi hoitaa vain taloudellisesti kannattavimpia liikenneosuuksia.
–Kuka huolehtii valtion velvoiteliikenteestä syrjäseuduilla. Jäävätkö ne valtion hoidettavaksi ja ikään kuin yksityiset firmat kuorii kerman päältä ja ajelee lähiliikenteessä pääkaupunkiseudulla, jossa on mahdollista saada tuottoa. Valtio hoitaa liikennettä siellä, missä se ei ole kannattavaa. Eihän se näin voi mennä missään nimessä.