Kuusi euroa
Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä perii 6 euron asiointimaksun esimerkiksi kadonneen matkakortin tietojen siirtämisestä uudelle kortille.
Syyskuun alusta asiointimaksu peritään myös tarkastusmaksun peruuttamisesta, kun matkustajalla oli tarkastushetkellä voimassaoleva kausilippu.
Kuntayhtymä tiedotti uudesta käytännöstä 24. elokuuta.
”Päätös kausikorttinsa maksaneiden matkustajien laskuttamisesta kuvastaa moraalikatoa joukkoliikenteen johdossa.”
Tarkastusmaksu on nykyisin 80 euroa HSL-alueella.
Keskellä merkittäviä joukkoliikenteen kehittämishankkeita Helsingin Seudun Liikenne (HSL) pelaa myös nappikauppaa tekemällä tarkastusmaksun peruuttamisesta maksullista syyskuun alusta.
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kertoo, että tapauksia on vuodessa noin kuusituhatta. Koska aiheettoman rangaistusmaksun peruminen maksaa jatkossa kuusi euroa, maksu tuottaa korkeintaan 36 000 euroa.
– Kun pitäisi olla lippu, ja kun ei ole, niin siinä kirjoitetaan tarkastusmaksu, sitten käydään asioimassa tarkastustoimistossa ja peruutetaan se. Se aiheuttaa kyllä huomattavan määrän turhaa työtä, Rihtniemi perustelee.
HSL:n toimintamenot ovat yli 650 miljoonaa euroa. Henkilöstökulujen osuus siitä on vajaat 20 miljoonaa euroa, ja peruutusmaksun tuotot kattavat niistä siis joitakin promilleja. Asiakaspalvelutapahtuman todelliset kustannukset ylittävät toimitusjohtajan mukaan kuuden euron asiointimaksun.
– Tämä on myös yksi ajatus siinä, että ehkä huolellisuutta tulisi enemmän, Rihtniemi sanoo.
Maksuton joukkoliikenne poistaisi väärinkäytökset
– Päätös kausikorttinsa maksaneiden matkustajien laskuttamisesta kuvastaa moraalikatoa joukkoliikenteen johdossa, Helsingin Vasemmistonuorten puheenjohtaja Kaisa Liljanto arvioi.
Hän kertoo yhdistyksen tiedotteessa, että kalliista lipuntarkistuksesta ja järjestelmän väärinkäytöksistä päästäisiin tekemällä joukkoliikenne maksuttomaksi. Liljannon mukaan liikkuminen on perusoikeus.
Helsingin Vasemmistonuoret vaatii Helsingin seudun kaupunginvaltuustoja vastustamaan HSL:n päätöstä. Yhdistys kiinnittää huomiota myös lippujen hintojen korotuksiin. Joukkoliikenne on vuosien ajan kallistunut jopa monien kaupunkilaisten maksukyvyn ulottumattomiin.
Lippujen hinnat nousevat aiempaa selvästi enemmän
HSL korotti lippujen hintoja vuoden alussa keskimäärin 4,9 prosenttia. Esimerkiksi Länsimetron ennakoitu avaaminen ja ennakoimaton viivästys sekä lähijunaliikenteessä Kehäradan avaaminen ovat kasvattaneet kustannuksia. Tänä vuonna on otettu käyttöön myös uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä, mihin varattiin talousarviossa 40,8 miljoonaa euroa eli peräti 6,2 prosenttia kuntayhtymän vuodelle 2016 suunnitelluista toimintamenoista.
Toimitusjohtaja Rihtniemi lupasi vuosien 2016–2018 toiminta- ja taloussuunnitelman julkistuksen yhteydessä, että lippujen hintoja joudutaan korottamaan selvästi enemmän kuin menneinä vuosina.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän jäseniä ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo. Ne maksavat noin 48 prosenttia HSL:n tuotoista, ja lipputuloilla kerätään puolet.
Kuusi euroa
Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä perii 6 euron asiointimaksun esimerkiksi kadonneen matkakortin tietojen siirtämisestä uudelle kortille.
Syyskuun alusta asiointimaksu peritään myös tarkastusmaksun peruuttamisesta, kun matkustajalla oli tarkastushetkellä voimassaoleva kausilippu.
Kuntayhtymä tiedotti uudesta käytännöstä 24. elokuuta.
”Päätös kausikorttinsa maksaneiden matkustajien laskuttamisesta kuvastaa moraalikatoa joukkoliikenteen johdossa.”
Tarkastusmaksu on nykyisin 80 euroa HSL-alueella.