Vastaanottokeskuksiin eri puolille maata syntyi viime talvena hetkessä valtavasti uusia työpaikkoja. Pelkästään Uudellemaallekin useampia satoja.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitossa JHL:ssa havahduttiin
asiaan ja käynnistettiin Suomen Punaisen Ristin kanssa projekti, jota toimitsija Kalle Hyötynen on valmistellut alkuvuoden.
Nyt projektissa on siirrytty toteutusvaiheeseen. Hyötynen on käynyt jo kahdessa SPR:n vastaanottokeskuksessa pitämässä pilottiluonteisesti työelämäinfoa turvapaikanhakijoille.
On tärkeää saada oikeaa tietoa, miten Suomi toimii. Silloin ei tule hyväksikäytetyksi.
Tällä viikolla hän aloitti myös pääluottamusmiesvaalien valmistelut. Uusmaalaisten keskusten työntekijät saavat oman edunvalvojan tänä syksynä. SPR:n muille alueille pääluottamusmiehiä valittaneen myöhemmin. JHL on käynnistynyt vastaavanlaiset yhteistyövalmistelut myös Luona Oy:n kanssa, jolla on kymmenisen vastaanottokeskusta Uudellamaalla.
Jatkossa tavoitteena
oma tulkki
JHL:n pilottikohteet olivat Vuorannan vastaanottokeskus Vuosaaressa ja Hopeaniemen vastaanottokeskus Vihdissä, joissa kummassakin turvapaikanhakijat ovat kansallisuudeltaan pääosin afgaaneja ja irakilaisia. Hyötysen työelämäesittelyt piti siis kääntää arabiaksi ja dariksi.
Kieliongelmiin ei voinut olla törmäämättä.
– Kaikki ohjaajatkaan eivät puhu kovin hyvin suomea. Siinä saa olla tarkkana, mitä sanoo, että se, joka kääntää asian eteenpäin, ymmärtää asian oikein ja osaa kääntää sen eteenpäin, Hyötynen sanoo ja jatkaa, että välttämättä arabian ja darin kielissä ei ole vastineita kaikille työelämän termeille, kuten vaikkapa ”työmarkkinajärjestelmälle”.
JHL:ssä mietitäänkin jo, voisiko jostakin ohjaajasta kouluttaa infotilanteita varten oman tulkin.
– Syksyllä järjestämmekin kurssin, johon haemme osallistujia keskuksista.
Monikulttuurisuus työpaikoilla -työnimellä kulkeva kurssi on tarkoitettu turvapaikanhakijoiden lisäksi keskusten ohjaajille ja erilaisissa järjestöissä maahanmuuttajien kanssa toimiville JHL:n ihmisille.
Henkilöstön määrä
puolittumassa
Keväällä Hyötysen tehdessä tutustumiskierrosta vastaanottokeskuksia oli SPR:llä Uudellamaalla 15 ja niissä henkilöstöä noin 350. Turvapaikanhakijoita näissä oli enimmillään noin 2 000.
Päätös vastaanottokeskusten määrän vähentämisestä tarkoittaa SPR:ssä, että Uudenmaan yksikköjä lopetetaan syksyllä kahdeksan, jolloin henkilöstökin puolittuu.
Työkenttä luottamusmiesorganisaation rakentamista ajatellen on siis muuttunut melkoisesti. Alun alkaen JHL:n ajatus oli valita alueelle neljä alueluottamusmiestä, jotka olisivat valinneet keskuudestaan pääluottamusmiehen.
Nyt kun henkilöstön määrä SPR:n keskuksissa hupenee tuntuvasti, JHL ja SPR on tehnyt luottamusmiessopimuksen, joka mahdollistaa pääluottamusmiehen valinnan Uudellemaalle. Jatkoa järjestöt katsovat myöhemmin.
Ei mieltä kuulua
väärään liittoon
Vastaanottokeskusten työntekijöiden työehdot määräytyvät yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaan. JHL on siinä yhtenä neuvottelijana.
Kiertely vastaanottokeskuksissa paljasti keväällä Hyötyselle sen, että henkilöstö on poikkeuksellisen kirjava joukko eri ammattikuntien edustajia.
– Siellä on entisiä sähkömiehiä, poliiseja, tanssijoita, tradenomeja, Hyötynen luettelee.
Monet kuuluvat yhä entisen työnsä mukaan määräytyneeseen ammattiliittoon. Hyötynen onkin ottanut tehtäväkseen muistuttaa ihmisiä siitä, että vaikkapa sähköliiton jäsenyydestä ei ole hyötyä uudessa työssä.
Työttömyysturva toki hoituu vanhankin ammattiliiton kautta, mutta muuta edunvalvontaa ei voi saada kuin niistä ammattiliitoista, jotka ovat yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen sopijoita. Ne ovat siis JHL:n lisäksi SuPer, Tehy ja Erto.
Hyötynen kertoo, että jotkut työntekijät ovat luulleet, että ammattiliiton vaihtamista tulee jokin karenssi.
– Tämä ei pidä paikkaansa. Kaikki oikeudet jatkuvat entisellään ilman katkoja, myös ansiosidonnainen työttömyysturva.
Pääluottamusmiehen
valinta käynnistymässä
Kalle Hyötynen on tällä viikolla käynnistellyt pääluottamusmiesvalintaa. Edessä voi olla vaalit, jos ehdokkaita löytyy enemmän kuin yksi.
Asia koetaan selvästikin tärkeäksi työpaikoilla. Sitä kertoo ainakin Hyötysen keskuksissa saama vastaanotto.
– Ihmiset ovat olleet ihmeissään, sanoneet, että vau, ammattiliitosta tulee ihminen, että hienoa kun joku on kiinnostunut.
Hyötynen uskoo, että työntekijöille on hyötyä niin jäsenyydestä kuin luottamusmiesorganisaatiostakin. Ongelmatilanteita tulee kaikilla työpaikoilla.
– Esimerkiksi työssä jaksaminen on ollut paljon esillä, Hyötynen sanoo.
Hyvä myös
työnantajan kannalta
SPR:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Petri Kaukianen on tyytyväinen JHL:n aktiivisuuteen vastaanottokeskuksissa.
– Se, että on järjestäydytty, helpottaa monien arkisten asioi-den hoitamista. On hyvä, että työntekijöillä on joku oma edustaja, johon he voivat luottaa, hän sanoo.
Myös JHL:n järjestämä työelämäinfo keskusten asukkaille on Kaukisen mukaan hyvä asia.
– Turvapaikanhakijoiden ja heidän kotoutumisen kannaltahan on olennaista, että he saavat heti oikeaa tietoa siitä, miten Suomi toimii. Silloin ei tule hyväksikäytetyksi.