Ympäristöjärjestö Greenpeace teettisuomalaisille panimoille kyselyn oluen ympäristöystävällisyydestä.
Kyselyssä vertailtiin panimoiden uusiutuvan energian käyttöä, energiatehokkuutta ja muita kestäviä käytäntöjä.
Vertailussa menestyivät parhaiten Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ja Malmgårdin Panimo. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas panee esimerkiksi Kukko ja Kievari -oluita. Malmgårdin Panimo tuottaa muun muassa Imperial IPA -olutta.
Vertailussa viimeiseksi jäi Hartwall, jonka oluita ovat esimerkiksi Karjala ja Lapin Kulta.
Vertailussa oli mukana kaikkiaan seitsemän panimoa. Panimoilta kysyttiin tietoja raaka-aineiden ja energian hankinnasta, energiatehokkuudesta, ympäristövastuusta sekä jätteiden käsittelystä.
Tavoitteeksi Pariisin taso
Greenpeacin mukaan panimovertailun kokonaistulos on positiivinen yllätys. Panimot kertovat suhteellisen avoimesti energiapolitiikastaan ja enemmistö käyttää uusiutuvaa energiaa. Kaikki kartoituksessa mukana olleet panimot ovat tehneet jonkinlaisia energiatehokkuustoimenpiteitä tai investointeja omaan energiatuotantoon.
– Paljon on silti vielä tehtävissä. Toivomme, että vertailun myötä suomalaiset panimoyritykset saisivat lisäpotkua jatkaa yritystoimintansa ympäristövaikutusten minimoimista. Jokaisen suomalaisen yrityksen tulisi ottaa tavoitteeksi vähintään Pariisin ilmastosopimuksen taso, eli täysin päästötön tuotanto viimeistään vuonna 2050. Samalla vertailu kannustaa myös kuluttajia pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistään, sanoo Greenpeacen ilmasto- ja energiavastaava Maija Suomela.
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas iloitsee hyvästä sijoituksesta.
– Hyvältähän tulos meidän kohdalla näyttää, mutta parannettavaa toki vielä on. Nämä asiat eivät meillä edes ole pääasiassa imagollisia, vaan jo hyvissä ajoin ymmärsimme, että panostukset kyseisiin arvoihin satavat jossain vaiheessa tilille säästettyinä euroina”, toteaa Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy:n toimitusjohtaja Rami Aarikka.
Paleface markkinoimassa
Rap-artisti Paleface eli Karri Miettinen on mukana Greenpeacen panimovertailun markkinoinnissa.
Vapaaehtoisena mukaan lähtenyt artisti esiintyy sosiaalisessa mediassa leviävillä humoristisilla videoilla “uusiutuvan energian kyttääjänä”, joka keskeyttää milloin minkäkin tilanteen vain huomauttaakseen, että oluen ostaminen on vastuullinen asia.
”Kesä 2016, tääl saattaa kastuu, mut kaljakaupoilla kannattaa muistaa kuluttajan vastuu. Ennen kun ne bisset tuotu, juotu ja juotettu, mieti millä energialla ne on tuotettu. Ennen kun se bini on huulilla ja chillaat, varmista et se on tuotettu uusiutuvilla”, Paleface riimittelee.