Kilpailukykysopimuksen kattavuuteen tuli iso lommo tiistai-iltapäivänä, kun työnantaja hylkäsi kauppamerenkulkua koskevan sopimuksen. Viennin kannalta keskeinen AKT ei edes osallistunut neuvotteluihin ja nyt siitä ovat ulkona myös merenkulkijat.
Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot ry olivat neuvotelleet kauppamerenkulun pääsopimusaloille kaksivuotiset, kilpailukykysopimuksen mukaiset työehtosopimukset.
Merimies-Unionin hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen 31. toukokuuta. Sen sijaan Suomen Varustamot ry:n hallitus hylkäsi yllättäen neuvottelutuloksen, Merimies-Unioni tiedotti tiistaina.
Merimies-Unionin tiedotteessa puheenjohtaja Simo Zitting hämmästelee varustamoiden ratkaisua hylätä kaksivuotinen työehtosopimusratkaisu, jossa ensimmäisen vuoden korotukset olisivat olleet nolla prosenttia ja toinen vuosi olisi ollut sidottu yleiseen linjaan ja mahdolliseen tulevaan Suomen malliin.
Sopimukset olisivat koskeneet lähes 6 000 merenkulkijaa, jotka työskentelevät ulkomaanliikenteen kauppa-aluksissa, ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa, jäänmurtajissa ja monitoimimurtajissa.
Merenkulun nykyisten työehtosopimusten voimassaolo päättyy helmikuun lopussa 2017.
Myös Teknologiateollisuuden ja Metalliliiton neuvottelut kilpailukykysopimuksesta ovat katkenneet, kertoo Yle.
Yle uutiset siteeraa Metalliliiton puheenjohtajaa Riku Aaltoa, jonka mukaan työaikaan liittyvää yhteistä näkemystä ei syntynyt eikä liitolla ole kilpailukyvyn mukaista neuvottelutulosta teknologiateollisuuden sopimusalalta. Tämä saattaa merkitä koko sopimuksen kaatumista.
Päivän aikana on kuitenkin hyväksytty useita neuvottelutuloksia. SAK:laisen TEAMin hallitus hyväksyi kaikkien sopimusalojensa sopimukset. Sähköliitossa neuvottelutulos syntyi iltapäivällä.
Samaan aikaan valtiovarainministeri Alexander Stubb kieltäytyi eduskunnassa arvioimasta, minkä suuruiset veronkevennykset hallitus panee toimeen, jos kilpailukykysopimus syntyy.
Työmarkkinoiden keskusjärjestöt tarkastelevat sopimuksen kattavuutta keskiviikkona iltapäivällä.