Kilpailukykysopimuksen kattavuuteen tuli iso lommo tiistai-iltapäivänä, kun Teknologiateollisuuden ja Metalliliiton neuvottelut katkesivat kiistaan työajan pidentämisestä.
Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoi Ylen mukaanettei työaikaan liittyvää yhteistä näkemystä syntynyt eikä liitolla ole kilpailukyvyn mukaista neuvottelutulosta teknologiateollisuuden sopimusalalta.
Tämä saattaa merkitä koko sopimuksen kaatumista.
Aallon mukaan Metalliliitto olisi halunnut sopia työajan pidennyksestä paikallisesti. Teknologiateollisuuden toimitusjohtajan Eeva-Liisa Inkeroisen mukaan Metalliliitto oli valmis vain määräaikaiseen työajan pidennykseen ensi vuoden loppuun.
Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen on määrä tarkastella sopimuksen kattavutta keskiviikkona
Tiistaina iltapäivällä SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly ja Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies vetosivat liittoihin, että ne jatkavat kiky-neuvotteluja välittömästi määräajan päättymisestä huolimatta. Määräaika päättyi tiistaina kello 16, mutta neuvottelut olivat kesken monilla aloilla.
Myös elinkeinoministeri Olli Rehn vetosi neuvottelujen uudelleen käynnistämisen puolesta.
Merenkulkukin ulkona
Myöskään kauppamerenkulku ei tule mukaan kiky-sopimukseen, koska työnantaja hylkäsi neuvottelutuloksen. Viennin kannalta keskeinen AKT ei edes osallistunut neuvotteluihin ja nyt siitä ovat ulkona myös merenkulkijat.
Merimies-Unioni ja Suomen Varustamot ry olivat neuvotelleet kauppamerenkulun pääsopimusaloille kaksivuotiset, kilpailukykysopimuksen mukaiset työehtosopimukset.
Merimies-Unionin hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen 31. toukokuuta. Sen sijaan Suomen Varustamot ry:n hallitus hylkäsi yllättäen neuvottelutuloksen, Merimies-Unioni tiedotti tiistaina.
Merimies-Unionin tiedotteessa puheenjohtaja Simo Zitting hämmästelee varustamoiden ratkaisua hylätä kaksivuotinen työehtosopimusratkaisu, jossa ensimmäisen vuoden korotukset olisivat olleet nolla prosenttia ja toinen vuosi olisi ollut sidottu yleiseen linjaan ja mahdolliseen tulevaan Suomen malliin.
Sopimukset olisivat koskeneet lähes 6 000 merenkulkijaa, jotka työskentelevät ulkomaanliikenteen kauppa-aluksissa, ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa, jäänmurtajissa ja monitoimimurtajissa.
Merenkulun nykyisten työehtosopimusten voimassaolo päättyy helmikuun lopussa 2017.
Aiemmin päivällä valtiovarainministeri Alexander Stubb kieltäytyi eduskunnassa arvioimasta, minkä suuruiset veronkevennykset hallitus panee toimeen, jos kilpailukykysopimus syntyy. Hallitus arvioi tilannetta viimeistään torstaina.