Elämänkatsomustieto (ET) on koulun oppiaineena paikoin vajaakäytössä, vaikka se on lain mukaan uskontokuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine. Yli 30 000 lasta ja nuorta on ET-opetuksessa, Helsingissä liki 20 prosenttia. Oppilas sijoitetaan ET-ryhmään, mikäli vanhemmat eivät toisin ilmoita.
Käytännössä monet lapset aloittavat opintiensä ET:n sijaan uskonnonopetuksessa vastoin vanhempien vakaata toivetta. Kun tuloinfossa kerrotaan, että ET-opetusryhmää ei ole, vanhemmat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan ”nollakouluun” syntynyt.
Näin syntyneen katsomusaineen valinnan ei tarvitse olla pysyvä. ET-opetukseen oikeutettu oppilas voi siirtyä alaluokilla aloitetusta uskonnosta ET-ryhmään. Vaihtoilmoitusten myötä voi kouluissa syntyä uusia ET-ryhmiä.
Juuri lukuvuoden vaihtuminen on hyvä ajankohta siirtoilmoitukseen. Tällöin rehtori voi ilmoittaa tilanteen kehityksestä muiden oppilaiden huoltajille.
Kysymys on lapsen oikeudesta hänelle lain mukaan tarkoitettuun opetukseen. Kuntien, koulujen ja rehtorien tulee tehdä kaikki voitava, jotta lapsen oikeudet toteutuvat.
Uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, koska aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhempien erotessa kirkosta myös lapsi saatetaan erottaa.
Lain mukaan evankelisluterilaisen kirkon jäseninä olevat peruskoulun oppilaat ja lukiolaiset eivät voi päästä ET-opetukseen, vaan uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuudelle asetettavia vaatimuksia. Lukiolaisten ET-kielto on ristiriidassa myös Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa: katsotaanhan opiskelijan olevan kypsä muihinkin opiskeluaan koskeviin valintoihin.
ET:n avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi aineen oppilasmäärää ja vahvistaisi ET:n asemaa kouluissa. Tämä kehitys on tarpeellista myös katsomusopetuksen muun kehittämistyön näkökulmasta. ET:ssä kehitetyt sisällöt ja niiden opetus tulee turvata opetuksen osittaisen yhdistämisen kokeiluissa.