Hallituksen EU-uskovaisuus on vasemmistoliiton kansanedustajan Jari Myllykosken mukaan harkitun valikoivaa.
– Silloin kun EU-säädökset edellyttävät suurempaa sosiaalista vastuuta, hallitus toteuttaa niitä säästeliäästi. Esimerkiksi laki lähetetyistä työntekijöistä on parannus entiseen, mutta ei koske kuljetusalaa ja rakennusalaa EU:n direktiivien edellyttämällä tavalla, Myllykoski kirjoittaa blogissaan.
Hän on pettynyt työntekijöiden lähettämistä koskevaan hallituksen lakiesitykseen kabotaasiliikenteen työehtojen osalta.
Autoliikenteen työnantajaliitto ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT jättivät työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhteisen lausunnon, jossa ne esittivät lain lähetettävistä työntekijöistä ulottamista koskemaan myös tieliikenteen kabotaasia.
– Näin kabotaasin parissa työskentelevät tulisivat Suomen lainsäädännön vähimmäisehtojen piiriin, Myllykoski tähdentää.
Kabotaasilla tarkoitetaan Suomen sisäistä kuljetusta, joka toteutetaan toisessa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla.
Kyllönen kysyi
Hallitus on vapauttamassa kabotaasia entisestään, kun se esittää Suomen kansallista kabotaasilainsäädäntöä kumottavaksi, jolloin noudatettaisiin jatkossa EU:n vuonna 2009 annettua asetusta.
Myllykoski muistuttaa, että entiset liikenneministerit Merja Kyllönen ja Paula Risikko puolustivat Suomen kansallista lainsäädäntöä, mutta nyt Timo Soinin ja Anne Bernerin johdolla ollaan antautumassa EU:lle ja altistumassa kotimaisen kuljetusalan polkumyynnille ja harmaalle taloudelle.
Vasemmiston europarlamentaarikko Merja Kyllönen kysyi EU:n liikennekomissaari Violeta Bulcilta unionin suunnittelemasta lähetettyjen työntekijöiden direktiivin muuttamisesta. Kyllönen kysyi, valmisteleeko komissio niin sanotun maantieliikennepaketin lisäksi muuta alakohtaista lainsäädäntöä, mikä koskee liikennealan työsopimuksiin sovellettavia sääntöjä tai niiden täytäntöönpanoa.
Vastauksessa komissaari toteaa, että liikennealan monimutkaisiin työsuhdekäytäntöihin liittyy työoloja ja –ehtoja heikentäviä ja kilpailua vääristäviä tekijöitä. Komissio aikoo ratkaista, aikooko se ryhtyä päivittämään lainsäädäntöä työntekijöiden sosiaalisen suojelun varmistamiseksi kuljetusmarkkinoilla.
Työehtojen polkumyyntiä
Komissiossa tarve sosiaalisesti oikeudenmukaisille kuljetusmarkkinoille tunnistetaan. Tarpeen tunnistavat myöskin suomalaisen kuljetusalan työntekijä- ja työnantajajärjestöt, joiden yhteinen kannanotto tuo esiin alan yhteisen huolen reiluista kilpailuehdoista, eli eri toimijoiden on oltava samalla viivalla. Jos kabotaasikuljetuksissa mahdollistetaan työehtojen polkumyynti, menettävät velvoitteensa hoitavat kotimaiset kuljetusyritykset markkinaosuuttaan.
– Polkumyynnissä kukaan ei voita. On outoa, mikäli eduskunnan hallituspuolueita edustavat kansanedustajat sivuuttavat kotimaisen kuljetusalan huolen, eikä hyödynnetä EU:n lainsäädännön tuomaa mahdollisuutta puolustaa kuljetusalan työehtoja ja reilua kilpailua, Myllykoski toteaa.