Pyöräilijöiden etujärjestö Pyöräliitto esittää taajamien uudeksi nopeusrajoitukseksi 30:tä kilometriä tunnissa. Järjestön mukaan nopeuden alentaminen parantaa turvallisuutta ja vähentää meluhaittoja ja päästöjä muttei vaikuta liikenteen sujuvuuteen.
– 30 tuntikilometrin nopeusrajoitus on jo laajalti käytössä monessa kunnassa. Esimerkiksi Helsingissä on 30 tuntikilometrin alueita runsaasti, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo tiedotteessa.
Koistisen mukaan liikenne sujuu paremmin, kun nopeudet ovat alhaisempia.
– Jojo-efekti jää pois, ja nopeuden laskiessa liikennevaloja voidaan poistaa turvallisuudesta tinkimättä, Koistinen sanoo.
Pyöräkatu käyttöön Suomeen
Pyöräliitto ehdottaa pyöräkadun käyttöönottoa Suomessa. Tällaisella kadulla ajoneuvoliikenteen on sopeutettava nopeutensa pyöräilijöiden vauhtiin. Katutyyppiä käytetään Hollannissa, Belgiassa ja Saksassa.
– Pyöräkatuja suunnitellaan ja toteutetaan jo ainakin Helsingissä, Oulussa ja Joensuussa, joten se pitäisi sisällyttää pikaisesti lainsäädäntöön, Pyöräliiton puheenjohtaja Otso Kivekäs sanoo.
Kivekäs toimii vihreiden kaupunginvaltuutettuna Helsingissä.
Pyöräilijät esittävät uusia liikennemerkkejä
Pyöräliitto esittää uudistettavana olevaan tieliikennelakiin neljää uutta liikennemerkkiä. Yksi velvoittaisi taajamaan 30 tuntikilometrin nopeusrajoituksen, yksi kertoisi pyöräilyn olevan kaksisuuntaista, yksi osoittaisi liiton esittämän uuden pyöräkadun ja yksi merkitsisi pyörätien jatkeen ajoratamerkintöjen lisäksi.
– Ehdottamamme liikennemerkit selkiyttäisivät liikennettä, ja toisivat pyöräliikenteen roolin paremmin esiin, Otso Kivekäs sanoo tiedotteessa.
Esimerkiksi Belgiassa käytössä oleva pyörätien jatke -merkki selkiyttäisi Kivekkään mukaan varsinkin talvella ongelmallisia tilanteita ajoratamerkintöjen ollessa lumen ja jään peitossa.
Pyöräliiton saamien ennakkotietojen mukaan pyöräilyn väistämissääntöjä ollaan lainsäädännössä selkiyttämässä niin, että pyörätien jatke merkittäisiin vain silloin, kun pyöräilijällä on etuajo-oikeus.