Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tuomitsee jyrkästi hallituksen aikeet yhtiöittää julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja liikenneverkon.
– Tämä olisi mittaluokassaan ennennäkemätön vallankaappaus kansanvallalta yhtiövallalle. Yhtiömuodossa on vakavat demokratiaongelmat sekä julkisuuden että demokraattisen päätöksenteon näkökulmasta. Yhtiömuodossa valtaa käyttävät demokraattisesti valittujen elinten sijaan osakkeenomistajat yhtiökokouksissa, sanoo vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.
Hänen mukaansa yhtiöittäminen on myös harppaus kohti yksityistämistä. Yhtiömuodossa on yksinkertaista myydä yksityisille esimerkiksi tieosuuksia tai palvelukokonaisuuksia.
Metsähallituksen yhtiöittämisen hallitus on jo ajanut läpi.
– Millä estetään se, etteivät jälleenrakentajasukupolven perintönä saamaamme hyvinvointivaltio ja kansallisomaisuus päädy veroparatiisifirmojen haltuun? Onko hallitus jo unohtanut sähköverkkojen yksityistämisestä ja myynnistä seuranneen huikean hintojen nousun? Ministeri Bernerin viimeaikaisten ulostulojen perusteella näyttää siltä, että sähköverkot olivat vain alkusoitto, sanoo Pekonen.
Epäluottamusesitys tulossa
SDP jättää tiistaina hallitukselle välikysymyksen yhtiöittämisestä. Siihen ei pyydetä muita oppositioryhmiä mukaan.
Pekonen pitää yhtiöittämistä perusteltuna aiheena välikysymykselle. Vasemmisto tulee esittämään hallitukselle epäluottamuslausetta asiasta välikysymyksen yhteydessä.
– On välttämätöntä haastaa hallitus joka rintamalla, jotta se perääntyisi yhtiöittämisvimmassaan. Emme kuitenkaan yhdy SDP:n välikysymyksen kritiikkiin siitä, että Suomen teillä kulkeminen ollaan tekemässä nyt maksulliseksi, sanoo Pekonen.
– Tielläliikkujia verotetaan jo nyt esimerkiksi ajoneuvoveron, autoveron ja polttoaineveron muodossa. Nykyisessä liikenneverotuksessa on kuitenkin lukuisia ongelmia. Esimerkiksi ulkomaiset liikenneyritykset voivat helposti kiertää Suomen verotusta, ja ne saavat siksi kilpailuedun.
Ilmaston kannalta olisi parasta varsinkin ruuhka-Suomessa verottaa auton omistamisen sijaan auton käyttöä, ja kannustaa turhan ajon välttämiseen ja joukkoliikenteen käyttöön. Suomen pitää siirtyä entistä enemmän kumipyöriltä raiteille. Näihin ongelmiin ei saada ratkaisuja, jos lukittaudutaan nykymalliseen liikenneverotukseen.
– Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ruuhkamaksut voisivat olla järkevä tapa ohjata etenkin työmatkaliikennettä julkiseen liikenteeseen.