Euroopan parlamentti ja neuvosto saivat tiistaina päätökseen neuvottelut vuosikausia vireillä olleesta neljännestä rautatiepaketista, jossa määritellään reunaehdot ja aikataulu rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamiselle.
Parlamentin puolelta osallistunut Merja Kyllönen kertoo blogissaan , että Euroopassa ei pitkänmatkan henkilöliikenteen kilpailun avaamisen kanssa pidetä kiirettä. Kaluston saatavuuden osalta alkuperäiset sanamuodot lieventyivät kovasti.
Kyllönen kirjoittaa Suomen hiihtelevän tässä asiassa ihan omia latujaan. Suomi kiirehtii kilpailun avaamisen sekä sitä pohjustavan kalustoyhtiön perustamisen kanssa. Kyllösen mielestä juuri Suomen raideverkko sopii kilpailulliseen liikenteeseen todella huonosti.
Raideliikenteen vapauttaminen kilpailulle on pääministeri Juha Sipilän ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin tavoitteita. Helsingin Sanomat kertoi tiistaina, että Berner tahtoo pilkkoa valtion rautatieyhtiö VR:n siirtämällä sen vaunut ja veturit erilliseen yhtiöön. Lehden lähteiden mukaan suunnitelma on jo pitkällä.
Kyllösen mukaan kovimmat väännöt käytiin rautatiehenkilöstön asemasta, suorahankintojen perustelujen läpinäkyvyydestä, eri toimijoiden päätöksenteon riippumattomuudesta sekä koko paketin toimeenpano- ja siirtymäajoista.
EU:ssa neuvotellaan neljännestä rautatiepaketista, mutta Kyllönen kirjoittaa, että monessa jäsenmaassa ensimmäinenkin paketti odottaa vielä kansallista täytäntöönpanoa.
Neuvottelutulokseen Kyllönen on tyytyväinen. Hänen mukaansa se antaa eurooppalaiselle rautatiealalle vihdoin selkeän suunnan. Neuvottelutulos vaatii vielä viimeisen hyväksynnän parlamentin täysistunnossa sekä neuvostossa myöhemmin tänä vuonna.