AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ajaman liikennekaari-esityksen uhkaavan tavara- ja taksiliikenteessä.
– Esimerkiksi tavaraliikennelupien poistaminen alle 3,5 tonnin pakettiautoilta avaa jakelumarkkinat EU- tai ETA-maista tuleville yrityksille. Nämä vievät työt suomalaisilta kuljetusyrittäjiltä ja kuljettajilta, Piirainen ennakoi.
Taksiliikennelupien muuttuminen yrityskohtaisiksi puolestaan tietää alan keskittymistä suuriin yrityksiin ja isoihin kaupunkeihin. Kuljettajien ammattitaitovaatimusten höllentäminen puolestaan laskee taksipalveluiden tasoa, uskoo Piirainen. Nyt suomalainen taksijärjestelmä on hänen mukaansa kansainvälisestikin arvioituna huippuluokkaa niin kuljettajien ammattitaidon kuin matkustaja- ja liikenneturvallisuudenkin osalta.
Piirainen sanoo perusporvarihallituksen tavoittelevan työvoimakustannusten halpuuttamista omien arvovalintojensa pohjalta.
– Jakeluliikenteen lisäksi niin linja- kuin kuorma-autoliikenteessä uhkakuva on kokoaikaisten työsuhteiden muuttuminen yhä enemmän epätyypillisiksi ja osa-aikaisiksi.
Hän kysyy, kuka valvoo ministerin esityksessä olevaa pienimuotoista kuljetustoimintaa, jota kuka tahansa voisi suorittaa maksimissaan 10 000 eurolla vuodessa.
– Haluammeko todella Suomeen uber-tyyppisiä kuljetuspalveluja?
”Perussuomalaiset antaa periksi”
Piirainen ihmettelee hallituksen sisällä keskustan ja perussuomalaisten välille puhjennutta kiistaa taksipalveluiden vapauttamisesta.
– Perussuomalaiset nousevat nyt puolustamaan taksiliikennettä, kun puolue on aiemmin kääntänyt selkänsä rahtiliikenteelle ja on valmis kumoamaan kabotaasia koskevat kansalliset tavaraliikennelakia koskevat määräykset. Uskon, että perussuomalaiset antavat taksiliikennettäkin koskevassa asiassa vielä periksi keskustalle.
”Myydäänkö ulkomaille?”
Piirainen tyrmää myös Bernerin suunnitelmat yhtiöittää suomalaiset liikenneväylät.
– Tälle hallitukselle on tyypillistä, että se kulkee markkinavoimien matkassa. Hallitus haluaa siirtää julkisen toiminnan demokraattisen, eduskunnan valvonnan ulottumattomiin. Kun kansallisomaisuutemme, tiet, radat ja vesiväylät on ensin yhtiöitetty, onko seuraava askel myydä yhtiö ulkomaisille sijoittajille? hän kysyy.