Viime viikolla saatiin kuulla yksityisten vastaanottokeskusten ongelmista keskusten arjen pyörittämisessä. Pääkaupunkiseudun vastaanottokeskusten työntekijöiden kanssa keskustelleena täytyy sanoa, että tieto ei tullut varsinaisesti uutisena.

Viime vuonna alkaneen turvapaikanhakija-aallon seurauksena maahan on syntynyt yksityisiä vastaanottokeskuksia kuin sieniä sateella. Valitettavasti ihan kaikissa tapauksissa liikkeellä ei olla kaikkein humaaneimmalla asenteella, vaan joukkoon mahtuu niitä, joiden intresseissä on ainoastaan hyötyä ihmisten kurjuudesta.

Nopeasti pystyyn polkaistun keskuksen rekrytointipolitiikkakaan ei aina kestä päivänvaloa. Vastaanottokeskusten henkilöstö on kiireellä haalittu kokoon kuka mistäkin. Työhön tarvittavia pätevyyksiä ei juuri ole keritty kysellä. Tästä johtuen yksityisten keskusten henkilökunnan ammatillinen osaaminen saattaakin olla häkellyttävän kirjavaa. Hammaslääkärit, tanssijat, opettajat ja lukemattomien muiden alojen ammattilaiset yrittävät pyörittää keskusten monitahoista arkea parhaansa mukaan.

Lähtökohdat huomioon ottaen henkilöstö on kuitenkin kaoottisesta tilanteesta selviytynyt kohtuullisen hyvin. Usein nimittäin henkilöstömitoituksetkin ovat asukkaiden määrään nähden selvästi riittämättömiä. Toisaalta tämäkään ei juuri yllätä. Suomesta kun ei mitoituksia löydy muuta kuin päivähoitoon ja vanhuspalveluihin. Maahanmuuttoviraston sivuilta voi toki löytää suosituksen ohjaajien ja ammattipätevien henkilöiden määrästä suhteessa asukkaisiin.

Lain painoarvon puuttuessa suositusten vaikutus keskusten arjen todellisuuteen on kuitenkin teholtaan suunnilleen yhtä vaikuttavaa kuin sukalla huitominen!

ILMOITUS

Vastaanottokeskusten liepeille on hyvää vauhtia rakentumassa muunkinlaista hämärää liiketoimintaa. Eri aloille puoli-ilmaista työvoimaa rekrytoivia orjakauppiaita tiedetään jo kolkutelleen vastaanottokeskusten ovilla.

Turvapaikanhakijoiden usein täydellinen tietämättömyys työmarkkinoiden pelisäännöistä luo otollisen maaperän ihmiskaupan tunnusmerkit täyttävälle toiminnalle. Tässä pelissä häviäjiä ovat maahanmuuttajien lisäksi avoimin kortein ja sovittujen pelisääntöjen mukaan toimivat yrittäjät ja työntekijät.

Ammattiliittojen olisikin nyt syytä ottaa tilanne hallintaan. Kiireellä liiton kotisivuille muutamalla vieraalla kielellä kyhätty infopaketti ei riitä. Tarvitaan perinteistä jalkautumista ja ihmisten henkilökohtaista kohtaamista.

Viesti on myös syytä pitää simppelinä. Aluksi riittää tieto siitä, että työntekijöillä ei ole pelkästään velvoitteita, vaan että asiallinen työsuhde tuo mukanaan myös joukon oikeuksia.

Kirjoittaja on JHL:n järjestötoimitsija ja vasemmistoliiton varapuheenjohtaja.