MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo, että puhtaasta ruoasta voi tulla Suomen seuraava menestystarina – ”uusi Nokia”. Esimerkkinä MTK:n valtuuskunnan syyskokouksessa puhunut Lunttila piti Suomessa viljeltävää kuminaa, jota viedään 40 maahan. Se kattaa maailman kuminamarkkinoista kolmasosan.
– Suomalaisessa kuminassa on enemmän eteerisiä öljyjä ja se on paremman makuinen kuin muissa maissa. Tämä johtuu pitkästä ja valoisasta kasvukaudesta. Kuminan kaltaisia vientituotteita ja menestystarinoita Suomi tarvitsee lisää, sanoi Lunttila.
Suomen elintarvikemarkkinat ovat arvoltaan 13,5 miljardia euroa vuodessa. Lunttilan mukaan Suomi tarvitsee entistä vahvempaa panostusta suomalaisen ruoan markkinointiin ja osaamisen kehittämiseen. Hän uskoo maailman ruokamarkkinoiden muuttuvan rajusti väkiluvun kasvaessa ja ruokailutottumusten muuttuessa.
– Vahvalla vaikuttamisella ja kuluttajatyöllä voimme selvästi nostaa suomalaisen ruoan osuutta. Hyvänä alkuna toimisi velvoite kunnille julkisista hankinnoista. Hankinnoissaan kuntien pitää edellyttää tuotteiden ja palveluiden tuottamista suomalaisen tuotantotavan mukaisesti.
Maailman mittakaavassa Suomi ei kilpaile ruokamarkkinoilla hinnalla, vaan laadulla ja puhtaudella. Lisäksi pienet tuotantomäärämme antavat mahdollisuuden esimerkiksi alkuperän jäljittämiseen tuottajalle asti, Lunttila totesi.
Hän pitää huolestuttavina maailmalta saatuja uutisia uusista superbakteereista.
– Hintakeskustelun ohella laatu, turvallisuus ja alkuperä ovat nousseet ruokakeskustelussa hyvin esille. Jos Suomessa ei löydy riittäviä markkinoita tai maksukykyä, niin lähdetään etsimään niitä muualta. Ulkomailla ollaan valmiita maksamaan ruoasta, jolla on korkea laatu.