VR:n työntekijöiden piina jatkuu, sillä yt-neuvottelut venyvät edelleen. Neuvottelujen piirissä on kaikkiaan 2 800 henkilöä VR:n kunnossapidosta, junaliikennöinnistä ja Avecran hallinnosta.
Työnantaja ilmoitti elokuun loppupuolella, että 570 työpaikkaa pitää vähentää. Vähennystarve ei koske pääkaupunkiseudun lähiliikennettä.
Yt-neuvottelut piti saada päätökseen tiistaina, mutta liikenneministeri haluaa vielä neuvotella lakkautettavien rataosuuksien liikenteestä ensi vuodelle VR:n kanssa.
– Työntekijät ovat odottaneet pelonsekaisin tuntein, mikä yt570:n tulos tulee olemaan. Tämä pitkittää ihmisten epävarmuutta, sanoo Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL:n puheenjohtaja Vesa Mauriala.
Hän ei suostu kommentoimaan yt-neuvotteluja, vaan vetoaa neuvottelukuntaa koskevaan salassapitoon.
Yhteistoimintaneuvotteluihin otettiin aikalisä, sillä liikenneministeriössä selvitetään, voitaisiinko liikennöintiä jatkaa velvoiteliikennöintinä lakkautettavilla rataosuuksilla. Se ei koskisi välttämättä kaikkia reittejä ja kyse on vain ensi vuodesta.
Osto- vai velvoiteliikenne?
VR ilmoitti yt-neuvottelujen alussa, että rataosuudet Joensuu-Varkaus, Joensuu – Nurmes, Jyväskylä – Haapamäki – Tampere sekä Jyväskylä – Seinäjoki lakkautetaan.
Tähän saakka valtio on ostanut VR:ltä näiden osuuksien liikennöinnin ostoliikenteenä. Velvoiteliikenne tarkoittaisi, että VR:n pitäisi hoitaa liikenne osoitetuilla rataosuuksilla ilman eri korvausta.
Raideammattilaisten Mauriala pitää ehdotusta outona, sillä VR tulouttaa vuosittain osinkotuottoja valtiolle 100 miljoonan edestä.
– Valtio voi päättää, kuinka nämä varat käytetään veronmaksajien hyväksi. Ei olisi huono ajatus, että osa niistä ohjattaisiin ostoliikenteeseen rautateiltä, hän esittää.
Kun liikenneministeriö ilmoitti vähentävänsä ostoliikennettä 15 miljoonalla, valtaosa leikkauksista kohdistui rautateihin.
– Oikeastaan koko leikkaus tehtiin rautateille. 13,5 miljoonaa leikattiin ostoliikenteestä ja loput liikenteen kehittämisrahoista.
“Toivottavasti järki voittaa”
Päätös rautatieliikenteen jatkumisesta lakkautusuhan alla olevilla reiteillä on Maurialan mukaan eduskunnalla. Hän toivoo, että eduskuntaryhmissä otettaisiin tosissaan maakunnista tullut kritiikki.
– On täysin mahdollista palauttaa ostoliikenteen rahoitus.
Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) saa raideammattilaisilta kovaa kritiikkiä. Velvoiteliikenteen varat VR joutuisi kaivamaan ns. omasta pussista, mikä tietäisi taas tehostamista ja kenties jälleen uusia yt-neuvotteluja.
Myös henkilöliikenteen kilpailutuksen kiirehtiminen ja sen ehdot vaikuttavat Maurialasta kummallisilta. VR:lla on yksinoikeus rautateiden henkilöstöliikenteeseen vuoden 2014 loppuun.
– Ministeri puhuu rautateiden henkilöstöliikenteen avaamisesta kilpailulle, mutta ajaa samaan aikaan yhden kilpailijoista eli VR:n epäreiluun asemaan. Sen kilpailijoille ei ole tulossa velvoiteliikennettä.