Ritva Hujanen pohti (Horisontti 30.10.) peruskoulun ja lukion elämänkatsomustiedon (ET) opetuksen haasteita. Mielestäni ET:n lakkauttava, kaikille yhteinen katsomusaine olisi tässä tilanteessa väärä ratkaisu, varsinkin uskonnottomien perheiden katsomusvapauden kannalta. Nyt on ET:n vahvistamisen ja avaamisen sekä koulujen järjestämän tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen kriittisen tarkastelun aika.
ET:n lopettavasta yhteisestä aineesta muodostuisi nykyisen eduskunnan, SSS-hallituksen, opetusministerin, Opetushallituksen ja koulujen uskonnollisen kuplan oloissa käytännössä uskonto- ja uskonnonopettajapainotteinen. Vuonna 1985 aikaansaadun ET:n saavutukset ja edut menetettäisiin. Katsomusasioita ei ole hyvä opettaa vain uskontojen näkövinkkelistä.
Ihmisoikeuksien näkökulmasta jo 5–10 prosenttia on suuri vähemmistö, jonka oikeuksien heikentäminen olisi iso periaatteellinen kysymys.
Hujanen viittasi kirjoitukseeni Opettaja-lehdessä. Ensinnäkin kirjoitin ET:stä: ”Toivon oppiaineen vahvistumista sekä sen avaamista kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi riippumatta lapsen jäsenyydestä kirkossa.”
ET:n vajaakäyttö johtuu siitä, että monin paikoin opetusryhmiä ei ole syntynyt alaluokille. ”Nollakoulut” laskevat ET-oppilaiden määrää, vaikka Helsingissä ET:n oppilasmäärä on jo selvästi yli 20 prosenttia. Edellytykset ET:n aseman paranemiseen kouluissa ovat hyvät.
Toiseksi kirjoitin uskonnonharjoituksesta muun muassa näin: ”Jumalanpalvelusten ja hartauksien organisointi ja yhdistäminen koulutyöpäivään sekä niiden tarjoaminen eivät kuulu peruskoulun ja lukion lakisääteisiin tehtäviin. Jos niitä silti on, vaihtoehtoista ohjelmaa pitää toki kehittää.”
Kun ET:n syrjintää kunnissa ja tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen tuputtamista lapsille ja perheille ei ole saatu oikaistua, ei ole reiluja edellytyksiä ET:n lopettavaan yhteiseen katsomusaineeseen.
Humanistiliitto ja Vapaa-ajattelijat esittävät yhdessä perusopetus- ja lukiolain pikaista uudistamista niin, että ET avataan kaikille oppilaille mahdolliseksi, vaihtoehtoiseksi katsomusaineeksi. Esitystä perustellaan ihmisten yhdenvertaisella kohtelulla, lasten ja nuorten oikeuksilla sekä oppiaineen kehityksellä.
Perheet ovat usein monimuotoisia ja muuttuvia. Vauvaiässä tehtyjen päätösten ei ole perusteltua rajata oppijoille mahdollisia oppiaineita. Lapsiasiavaltuutetun lausunnon (5.11.2014) mukaan ”elämänkatsomustiedon opetukseen osallistumista koskeva sääntely ei täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia”.
Järjestöt ovat yhdessä lähettäneet kuntien opetustoimelle kirjeen, jossa esitetään elämänkatsomustietoa koskevan tiedotuksen kehittämistä erityisesti koulutietään aloittavien oppilaiden perheille.