”Suomen arvostelijain liiton Kritiikin Kannukset -palkinto myönnettiin tänä vuonna ilmiömäisen taidokkaalle, raja-aitoja rikkovalle tanssija ja koreografi Ima Iduozeelle”, Kritiikin Kannusten raati toteaa.
Palkinto jaettiin torstaina.
– On suuri kunnia päästä samaan kaanoniin niiden taiteilijoiden kanssa, jotka ovat työllään vaikuttaneet myös omaan ajatteluuni ja tekemiseen. Palkinto motivoi jatkamaan omaa linjaani, niin tanssijana kuin koreografina, Iduozee kiittelee.
Huomiota herättävän karismaattisen ja lahjakkaan Iduozeen isä muutti Nigeriasta Suomeen 1980-luvulla opiskelemaan kansainvälisiä suhteita. Hänen äitinsä on kotoisin Viialasta, äidin suku Somerosta ja Karjalasta, mutta Ima on syntynyt ja kasvanut Helsingissä.
Ura käyntiin breikilla
Breikkitanssista Ima kiinnostui jo pikkupoikana.
Hänen tanssijanuransa ponnahti käyntiin breikin määrätietoisesta treenaamisesta Dance-kisaan. Suuren yleisön tietoisuuteen Iduozee ponkaisi television Dance-kilpailun finalistina vuonna 2011.
Mainetta breikkipiireissä ja ylipäätään tanssiväen parissa hän niitti voittamalla lajin Suomen mestaruudet vuosina 2000, 2007 ja 2008.
– Olin nähnyt breikkiklippejä musiikkivideoilta ja elokuvista ja 10-vuotiaana päädyin vanhempien breikkareiden oppiin Töölön Kisahalliin. Näin minulle avautui täysin uusi maailma, tutustuin hiphop-kulttuuriin. Löysin oman tilan jossa harrastaa, oppia, ilmaista itseäni ja pysyä aktiivisena.
Dance-kisoista tuli hienoja, omaperäisiä liikeyhdistelmiä kehittäneelle breikin taitajalle ponnahduslauta nykytanssikentälle, vaikka kilpailut eivät Iduozeelle mikään pakkomielle olleet.
– Kilpaileminen ei ollut koskaan se minulle mielekkäin juttu. Intohimoni oli jossain aivan muualla, en tiennyt vielä missä. Olin aina kiinnostunut liikkeestä ja tanssista laajemmin. Siirtymää breikin parista nykytanssin en näe niinkään harppauksena, vaan luonnollisena siirtymänä kohti uutta ja kiinnostavaa. Nykytanssin kautta heräsin uusiin ilmaisun mahdollisuuksiin ja fyysinen kapasiteettini alkoi hahmottua täysin uudella tavalla, kotoaan hyvät eväät taiteen kentälle saanut tanssija kertoo
– Vanhempani kannustivat aina kohti sitä minkä koin itselleni tärkeäksi ja merkittäväksi. Kotini tarjosi minulle mitä loistavimman kasvualustan.
Tekninen pohja kaiken perusta
”26-vuotiaan helsinkiläisen tanssija-koreografin esiintymisessä breakdancesta kumpuava teknisesti suvereeni, juureva ilmaisu käy tyystin omanlaistaan, vaikuttavaa ja uutta luovaa vuoropuhelua nykytanssimaisen liike-ilmaisun kanssa”, raati toteaa.
Iduozee muistuttaa, että vankka tekninen pohja on tanssitaiteessakin kaiken perusta.
– Sen päälle lähdetään rakentamaan. Tekniikan hallitseminen mahdollistaa vanhojen konventioiden rikkomisen, niiden uudelleen jäsentämisen ja tätä kautta uuden luomisen. Tulkinta kumpuaa esiintyjän henkilökohtaisesta kokemusmaailmasta käsin.
Ima Iduozee on kirinyt suomalaisen tanssitaiteen kirkkaimmalle huipulle muun muassa yhteistyöhön Tero Saarisen kanssa. Kiinnitys tanssijaksi Tero Saarisen tallin Morphed-teokseen kahdeksalle miestanssijalle elokuussa 2014 oli Ima Iduozeelle toiveiden täyttymys.
– Tero Saarisen kanssa työskentely on ollut minulle merkittävä kokemus. Terolla on humaani lähestymistapa taiteen tekemiseen ja hän on vilpittömästi kiinnostunut ihmisistä ja ympäristöstä. Morphed-prosessin aikana opin paljon sekä Terolta, että minua muilla alueilla kokeneemmilta vanhemmilta tanssijoilta.
Neljäs koreografia työn alla
Viime vuosina Iduozee on esiintynyt lukuisissa tanssiteoksissa ja musikaaleissa. Hän on myös alkanut tehdä omia koreografioita. Kesällä 2012 ensi-iltansa sai Iduozeen kiitetty esikoissoolo This is the Title Kiasman URB-festivaalilla. Tuorein koreografia Rosary Pori Dance Companylle nähtiin helmikuussa 2015.
Parhaillaan Iduozee valmistelee neljättä koreografiaansa Kenneth Kvarnströmin luotsaamaan tanssiohjelmistoon Kulturhuset Stadsteaterniin Tukholmaan. Purple Nights -teos nähdään Tukholmassa lokakuussa 2015.
Mutta, mitä hän erityisesti haluaa koreografioissaan tuoda esiin?
– Uskon että liike kantaa vaatteissaan paljon hiljaista tietoa meidän historiasta. Liike tuo esille sen esikielellisen maailman, josta olen koreografina kiinnostunut. Minua kiehtoo liikkeen moniselitteisyys ja alkukantaisuus.
– Haluan tuoda näkyväksi sen, mikä ylittää kielen ja koskettaa yhteistä kulttuuria. Minua kiinnostaa yhteinen kulttuuri. Toivon että työni voisi kommunikoida sukupolvesta ja kulttuurista riippumatta, Iduozee kuvailee humanismia taiteellisen ilmaisunsa ohjenuorana.
Tie avoinna maailmalle
Tanssiessaan hän pyrkii tuomaan esille samoja asioita kuin koreografioillaan.
Tie maailmallekin alkaa olla avoinna. Carolyn Carlson kutsui Iduozeen tanssimaan June Events -festivaalilleen Pariisiin This is the Title-teoksen soolon. Teosta on esitetty myös Torinossa ja Pohjoismaissa.
– On hienoa tavata vanhempia tanssin tekijöitä, jotka haluavat jakaa sitä tietoa ja taitoa joka on matkan varrella heille kertynyt. Ihmisiä jotka tarjoavat mahdollisuuksia seuraavan polven tekijöille. Carolynin yhteydenotto ja Pariisissa esiintyminen oli minulle merkittävä kokemus, jonka kautta ymmärsin myös kansainväliset mahdollisuuteni.
Mutta, ei menestys nuorta tanssijaa ole huumannut.
– Minulle on tärkeää, että uskaltaa tarttua niihin haasteisiin ja tavoitteisiin jotka on itselleen asettanut. Unelmoin paljon pidemmästä kaaresta ja koen olevani vasta alussa. En halua tuudittautua menestyksen illuusioon. Kannustuspalkinnot ja muu noteeraaminen motivoi jatkamaan entistä kovempaa.
– Toivon että tekeminen säilyy mielekkäänä ja alati muuttuvana. Kunnianhimoni liittyy vahvasti nykykoreografiaan, omien näyttämöteosten tekemiseen.
Politiikassa tapahtuu hyvääkin
Eduskuntavaalien tulos saa Ima Iduozeen mietteliääksi ja pohtimaan arvoja. Näyttelijä Krista Kososen tavoin hän kokee eläneensä kuvitteellisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, jossa hän on olettanut kaikkien jakavan samat arvot kuin hän ja hänen tuttavapiirinsä.
– Vaalitulos kertoo ehkä jotain kansakunnan tämän hetkisestä henkisestä ilmapiiristä ja vallitsevista asenteista, joita en ikävä kyllä pysty täysin allekirjoittamaan. Muukalaisviha, kansallisylpeily ja populismi ovat olleet kovassa äänessä ja se on tietysti huolestuttavaa.
– Myös paljon hienoja asioita on tapahtunut kansalaistenkin aloitteesta, muun muassa tasa-arvoinen avioliittolaki, joka minulle edustaa edistystä. On tärkeää olla vajoamatta kyynisyyden ilmapiiriin. On kunkin oma vastuu myös osallistua ja vaikuttaa siihen ympäristöön joissa elää.
Iduozeen mielestä tanssitaiteella on kaikki mahdollisuudet vaikuttaa myös yhteiskunnallisesti.
– Se miten päätän asettaa itseni näyttämölle tai miten päätän tulla nähdyksi on poliittinen valinta. Taiteilija itse valitsee ne arvot joita hän töillään tuo esille.
Taiteen tehtävä ei kuitenkaan ole toimia hyvinvoinnin kauppatavarana, Iduozee muistuttaa.
– Sen kuuluu sivistää, avartaa, tökkiä ja kysyä myös niitä kysymyksiä joita emme välttämättä aina halua kuulla. Toki se voi herättää myös henkistä mielihyvää, mutta tämä ei ole taiteen funktio. Taide pistää ajattelemaan syvemmin ja suvaitsevaisemmin. Minulle taide on aina sydämen sivistyksen asialla.