– Kilpailun tiivistyminen sisämarkkinoilla, kulujen kasvaminen ja se, että elintasonsa pitääkseen pitäisi tienata koko ajan enemmän. Suomen järjettömällä veropolitiikalla yritetään murentaa vahvaa keskiluokkaa, johon jengi on kuulunut, tiivistää Jani alansa ongelmat.
Hän on hieman alle 30-vuotias pirkanmaalainen ajoneuvoyhdistelmänkuljettaja, muttei halua esiintyä omalla nimellään.
– Jos alat tällaisista huutelemaan, niin kohta on toinen tilalla.
Janin mukaan käytännössä kukaan ei irtoperä- ja konttipuolella saa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja. Hänen laskujensa mukaan pk-yritysten ei ole sellaisia yksinkertaisesti mahdollista maksaa.
Rahaa liikkuu, mutta minne
– Tässä liikkuu helvetisti rahaa, mutten oikein tiedä mihin se jää. Huolintayhtiöt ja kuljetusyrittäjät valittavat molemmat, ettei jää mitään, mutta sen tiedän faktaksi, ettei ainakaan kuljettajalle jää hirveästi mitään.
Janin mukaan kaikki liittoa myöten tietävät tilanteen. Koska kuitenkin taksat ovat varsinkin merikonttipuolella kehnot, kaikki tietävät myös, ettei työehtosopimuksen mukaisia palkkoja ole mahdollista maksaa edes yrittäjän itselleen.
Taksat pitäisi neuvotella kuntoon
Janin mielestä kuljetusyrittäjien pitäisi kohdistaa painetta teollisuuteen päin. Tilanne, jossa työntekijät odottavat työsulkua, kuulostaa ay-historian valossa omituiselta.
– On puhuttu, että pitäisi laittaa yleislakko pystyyn, mutta yhteistyössä kuljetusyrittäjien kanssa. Että kukaan ei aja, ennen kuin taksat ovat kohdallaan.
Jani uskoo, että jos taksat olisivat kohdallaan, pystyisivät pk-yrittäjät maksamaan kuljettajille asianmukaista palkkaa.
– Huolintaliikkeiden pitäisi pienentää omia katteitaan, voittojaan osakkeenomistajille. Kuljetusyrittäjät ovat siinä asemassa, että voivat tehdä jotain. Kalustoa ei saataisi hankittua niin nopeasti.
Janin mielestä kuljetusyritysten yhdistyksen SKAL:n pitäisi neuvotella huolitsijaliikkeiden kanssa hinnat kuntoon.
– Mutta ilman joukkovoimaa siitä ei tule mitään.
Huolintaliikkeet ovat usein isoja ja vanhoja kansainvälisiä firmoja, kuten DHL, DSV ja Schenker.
Puolalaisten palkkataso tulossa
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton sihteeri Harri Pasanen jakaa Janin käsityksen alan ongelmista.
– Ei varmasti pidä paikkaansa, ettei kukaan noudattaisi työehtoja, mutta varmasti on iso joukko, joka tavalla tai toisella menee alle työehtosopimusten. Kovasti tämä meillä työtä teetättää.
Kuorma-autoala on AKT:n suurin yksittäinen sopimusala noin 15 000 jäsenellä.
Suomen sisäisiä kuljetuksia eivät esimerkiksi venäläiset saa tehdä, mutta virolaiset saavat. Heidänkin kuuluisi ajaa suomalaisilla palkoilla ja ehdoilla, mutta sen valvominen on lähestulkoon mahdotonta.
– Sepä se ongelma onkin. Koko autoala työntekijöistä yrittäjiin on kabotaasin laajentamista vastaan. Sehän oltiin jo vapauttamassa kokonaan.
Pasasen mukaan on odotettavissa, että seuraava parlamentti tekee sen jo kuluvana vuonna.
– Sitten meille tulee puolalaisten palkkataso, joka on noin kolmasosan suomikuskin palkkatasosta.
Pasasen mukaan vain murto-osassa laillisestakaan kabotaasista noudatetaan Suomen työehtoja, mutta EU kieltäytyy tätä näkemästä.
Aiheesta enemmän perjantaina 28.2. ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä, Osta näköislehti Lehtiluukusta.