Anne Elizabeth Moore ja Melissa Mendes

Anne Elizabeth Moore

Yhdysvaltalainen kirjailija, journalisti, tutkija ja sarjakuvakäsikirjoittaja.

Taiteilija, aktivisti ja feministi.

Kirjoittanut mm. palkitut teokset Unmarketable ja Cambodian Grrrl.

Vetänyt sarjakuvapajoja nuorille naisille Kambodžassa.

Viime aikoina käsikirjoittanut useita tekstiiliteollisuuteen liittyviä sarjakuvia.

Opettaa taidehistoriaa School of the Art Institute of Chicagossa ja kiertää maailmalla luennoimassa.

ILMOITUS

Nainen esiintyy sarjakuvissa usein vailla vaatteita. Naistekijöiden kollektiivi sen sijaan tekee sarjakuvaa kansainvälisestä vaateteollisuudesta.

Anne Elizabet Moore on jonkinlainen yhdysvaltalaisen älykkönörtin prototyyppi. Hänellä on useita yliopistotutkintoja, kaksi kissaa ja hän tuntee sarjakuvien supersankarit.

Moore puhuu hieman narisevalla äänellä ja valtavan nopeasti, latelee veretseisauttavia lukuja maailman epäkohdista ja viljelee ironiaa.

Hän on työskennellyt sarjakuvalehden päätoimittajana ja kustantajana ja julkaissut muun muassa Punk Planet -nimistä lehteä.

– Aloitin alalla jo 1900-luvulla, mitä opiskelijani hämmästelevät. Olen julkaissut sarjakuvia siitä lähtien kun täytin 11 vuotta.

Suomessa Moore vieraili vetämässä sarjakuvatyöpajoja ja kertomassa työstään journalismin, sarjakuvan ja tiedonhankinnan parissa.

Helsingin Sarjakuvakeskuksessa syntyi Mooren innoittamana kuvia ja tekstiä. Sarjakuvantekijä ja keskuksen tiedottaja Aino Sutinen teki Mooren luennolla livepiirroksia, joita julkaistiin myös Kansan Uutisten Viikkolehdessä.

Pikkuhoususankarit

Muutama vuosi sitten Anne Elizabeth Moore perusti The Ladydrawers Comics Collectiven. Ryhmän nimi viittaa paitsi naispiirtäjiin, myös naisten alushousuihin.

Nimi on katkeransuloista ja tosipohjaista huumoria.

Naishahmot nimittäin esiintyvät sarjakuvissa huomattavan usein hyvin vähissä vaatteissa. Silloinkin, kun ovat taistelevia toimintasankareita ja heidän miespuolisilla kollegoillaan on haarniskat ja sotisovat yllään.

Moore kuvailee, kuinka hän sarjakuvalehtiä toimittaessaan näki monien lahjakkaiden naisten lopettavan alalla, koska he eivät jaksaneet sukupuolista häirintää ja sukupuoleensa perustuvaa rankkaa arvostelua.

Itse hän lopetti päätoimittajana kokemansa häirinnän vuoksi.

– Sarjakuva-ala on voimakkaasti sukupuolittunut. On myös paljon sellaista häirintää, jolle ei ole nimeä. Naisilta kysellään heidän seksisuhteistaan ja epäillään heidän saavan sarjakuviaan julkaistuksi, koska makaavat oikeiden ihmisten kanssa. Heidän taitonsa kyseenalaistetaan jatkuvasti.

Mooren kuvaus alan sukupuolittuneisuudesta Yhdysvalloissa kuulostaa tutulta. Sarjakuvantekijänaisten taitoja ja tyylejä on myös Suomessa kritisoitu ja väheksytty voimakkaasti.

Älä ole mulkku

The Ladydrawers, johon kuuluu myös miehiä, harjoittaa tutkivaa journalismia. Kollektiivi haastattelee, kokoaa ja laatii tilastoja, vertailee ja kyselee, tekee johtopäätöksiä. Ja esittää tutkimustensa tulokset sarjakuvien muodossa.

Ryhmä keskittyy talouteen ja erityisesti siihen, miten se on sidoksissa sukupuoleen.

Ensimmäiset projektit liittyivät sarjakuva-alaan. Ryhmä tutkii alan sukupuolijakaumia niin tekijöiden kuin tulojenkin suhteen ja seksismiä sarjakuvien aihealueiden piirissä.

Alasta on olemassa paljon oletuksia ja kehäpäätelmiä, kuten ”naiset eivät tee sarjakuvia, koska naisten tekemät sarjakuvat eivät kiinnostaa yleisöä”.

Useampia yliopistotutkintoja taiteen alalta suorittanut Moore huomasi, että paras keino taistella näitä mielikuvia vastaan ovat numerot, faktat ja perusteellinen tutkimus.

Silloin voi vaikkapa osoittaa, että yleisö ei tiedä naisten tekemistä sarjakuvista, koska niitä ei markkinoida. Tai, että sarjakuva-alalla naisen dollari on 27 senttiä.

Ladydrawers-kollektiivi käsittelee yhdysvaltalaisen sarjakuva-alan levityskanavia, markkinointia, aihealueita ja historiaa useiden piirtäjien voimin faktalähtöisesti, hauskasti ja feministisestä näkökulmasta.

Ryhmän viimeisin sarjakuva-aiheinen projekti on nimeltään Don’t Be a Dick (vapaa suomennos: Älä ole mulkku.

Pyörtyilevät työläiset

Vuonna 2007 Anne Elizabeth Moore matkusti ensimmäisen kerran Kambodžaan. Hän työskenteli nuorten naisten kanssa, jotka olivat ensimmäinen naissukupolvi, joka sai opiskella korkeakoulussa.

– Koulutuksen jälkeen heidän ainoa mahdollisuutensa työllistyä on vaateteollisuudessa.

Tekstiilit on Kambodžan tärkein vientituote.

– 70 prosenttia tuotannosta menee Yhdysvaltoihin, loput Euroopan Unionin maihin, lähinnä Ruotsiin.

Maan vaatetusteollisuus on muutamassa vuodessa kolminkertaistanut tuotantonsa, mutta työntekijöiden määrä ei ole kasvanut.

Moore tutustui tekstiilityöläisiin, heidän työhönsä ja elämäänsä. Ihmisten, joiden palkka ei riitä edes (työnantajalle maksettavaan) vuokraan vaikka he paiskoisivat kuinka paljon töitä ja joiden ansiosta länsimaissa pukeudutaan halpoihin vaatteisiin.

Vaatetyöläisten mielenosoitusten ja tehtaissa tapahtuneiden joukkopyörtymisten jälkeen Moore ryhtyi tutkimaan prosessia, jonka toisessa päässä ovat alipalkatut ja työnsä äärelle pyörtyvät vaatetyöläiset ja toisessa päässä halpisvaatteiden vyöry.

The Ladydrawersin Our Fashion Year -sarjassa on julkaistu kuusi vaateteollisuutta käsittelevää faktapohjaista sarjakuvareportaasia.

Faktoilla ei voi leikkiä

Sarjakuva antaa Anne Elizabeth Mooren mukaan paljon vapauksia ilmaista asiansa, tyylien kanssa voi leikkiä. Hän kuitenkin muistuttaa kirjoittavansa nimenomaan journalistina. Faktojen kanssa ei voi leikkiä.

Niiden on pidettävä paikkansa ja ne on ilmaistava selkeästi.

Our Fashion Year -projektissa syntyneet sarjakuvareportaasit kuvaavat muun muassa vaateteollisuuden järjestelmällistä alasajoa Pohjois-Amerikassa ja työpaikkojen siirtämistä matalapalkkamaihin, vaatetyöläisten arkea ja shoppailun huumaa.

Väsyneet työläiset valmistavat vaatteita niin kovalla tahdilla ettei niitä ehditä edes kuluttaa. Keinokuituisia ja maatumattomia vaatteita päätyy käyttämättöminä kaatopaikoille.

The Ladydrawers -kollektiivin työ vaatebisneksen parissa ei heti ole loppumassa.

Moorekin melkein hengästyy luetellessaan aiheita: kansainvälisen vaateteollisuuden yhteydet sukupuoleen, ihmiskauppaan ja seksiteollisuuteen, vapaakauppalakeihin, ammattiyhdistysliikkeisiin, ympäristöön, muotiin…

Me kuuntelemme ja nyökyttelemme, yllämme halvat puuvillaretkut.

Muualla verkossa:

Anne Elizabet Moore

Moore Twitterissä

The Ladydrawers Comics Collective

Our Fashion Year

Aino Sutinen

Helsingin sarjakuvakeskus

Anne Elizabeth Moore

Yhdysvaltalainen kirjailija, journalisti, tutkija ja sarjakuvakäsikirjoittaja.

Taiteilija, aktivisti ja feministi.

Kirjoittanut mm. palkitut teokset Unmarketable ja Cambodian Grrrl.

Vetänyt sarjakuvapajoja nuorille naisille Kambodžassa.

Viime aikoina käsikirjoittanut useita tekstiiliteollisuuteen liittyviä sarjakuvia.

Opettaa taidehistoriaa School of the Art Institute of Chicagossa ja kiertää maailmalla luennoimassa.