Britanniassa julkaistiin kesäkuussa keskusammattiliitto TUC:n tilaama tutkimus, jonka mukaan maan rautateiden yksityistäminen on ollut kallis virhe.
Tutkimuksen mukaan seurauksena ovat olleet Euroopan kalleimmat junalippujen hinnat ja kaluston vanheneminen, koska yksityiset yhtiöt eivät investoi siihen.
Tutkimuksen teki Manchesterin yliopistoon kuuluva sosiokulttuurisen muutoksen tutkimuskeskus.
Yhtiöt ovat tutkimuksen mukaan vahvasti riippuvaisia valtion tukiaisista.
Viisi suurinta yksityistä junayhtiötä sai vuosina 2007–2011 veronmaksajilta tukirahaa yhteensä lähes 3 miljardia puntaa (lähes 3,5 miljardia euroa). Ne tuottivat voittoa 504 miljoonaa puntaa. Tästä rahasta yli 90 prosenttia jaettiin osinkoina yhtiöiden omistajille.
Piilotukiaisia
Tutkijoiden mukaan Britannian valtiovarainministeriö piilottaa monimutkaisiin laskelmiin yksityisistä rautateistä valtiolle aiheutuvat todelliset kustannukset. Tällä tavalla yksityistämisestä luodaan ”kannattavuuden illuusio”.
Yhtiöille maksetaan enemmän tukiaisina kuin mitä niiltä saadaan maksuina ja verotuloina.
Useiden junaonnettomuuksien yhteydessä on keskusteltu myös siitä, pyrkivätkö yksityiset yhtiöt pienentämään kulujaan turvallisuuden kustannuksella.
Rautateitä yksityistettäessä rataverkon ylläpito eriytettiin voittoa tavoittelemattomaan Network Rail -yhtiöön. Suurin osa rataverkon ylläpidosta rahoitetaan suoraan yhteiskunnalta tulevalla rahalla ja valtion takaamilla lainoilla, ei yksityisten rautatieyhtiöiden maksuilla rataverkon käyttämisestä.
Yhtiöiden maksut rataverkon käytöstä on puolitettu sitten yksityistämisen alkuvaiheen parikymmentä vuotta sitten. Tämä on tutkijoiden mukaan piilotettua, epäsuoraa tukea veronmaksajilta yhtiöille.
Kaluston ikä noussut
Britannian junaliikenteen yksityistämismallissa yhtiöt kilpailevat liikennöintioikeuksista. Voittanut yhtiö saa yksinoikeuden pyörittää liikennettä määrätyllä rataosuudella määräajan.
Yhtiöt väittävät, että ne ovat parantaneet matkustusmukavuutta ja palvelua rautateillä. Tutkimuksen mukaan vaunukaluston keski-ikä on kuitenkin noussut kahdella vuodella yksityisten rautateiden aikakaudella.
Valtaosa investoinneista uuteen kalustoon, kuten Pendolino-juniin, on tehty valtion takaamilla lainoilla.
Junissa on myös entistä ahtaampaa, koska matkustajapaikkojen määrää ei ole lisätty samassa tahdissa matkustajamäärien kasvun myötä.
Yksi tutkimuksen tekijöistä, professori Karel Williams sanoi, että tutkimus osoittaa yhtiöiden tekevän helppoa rahaa yhteiskunnan kustannuksella.
Yksityiset rautatieyhtiöt luonnollisesti kiistävät tutkimuksessa esitetyt näkemykset.
Aiheesta enemmän perjantaina 12. heinäkuuta ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä, jonka näköisversio löytyy Lehtiluukusta .